injail

Alla inlägg den 20 februari 2020

Av Jöran Lundberg - 20 februari 2020 20:31

Och applåderna tystnar.

Jag har ett säreget minne från min tid som aktiv politiker. Under några dagar i februari 1983 bevistade jag en partikongress på 'folkets hus i Stockholm. Intill mig vid min plats i plenisalen kom varje morgon under en tid mötet pågick en äldre man och satte sig. Jag igenkände honom rätt snart som den kände skådespelaren Georg  Rydeberg. Under de dagar kongressen pågick fick vi rika möjligheter till många berikande samtal där han berättade om sitt växlingsrika liv.

Georg Rydeberg föddes 21 juli 1907 i Göteborg. Efter en kort karriär som sjöman som han tvingades lämna på grund av svår malaria studerade han vid Lorensbergsteaterns elevskola. Därefter vid Dramatens elevskola och var därefter verksam vid Blancheteatern där han 1933 fick sitt genombrott. Som filmskådespelare debuterade han 1932 i Landskamp, men slog igenom först 1938 i filmen En kvinnas ansikte. Andra kända filmer där han framgångsrikt medverkade var Tänk om jag gifter mig med prästen, Doktor Glad, Appassionata och Kärlekens bröd, 1967 tilldelades Georg Rydeberg Teaterförbundets guldmedalj för "utomordentlig konstnärlig gärning". Mot slutet av in karriär , 1977-1982 läste han Tennyssons Nyårsklockan varje år på Skansen.

 

Det var en alldeles fantastisk upplevelse att varje dag under fyra dagar sitta med den  gamle mannen som initierat berättade om sitt växlingsrika liv. En an som nu sedan rampljusen slocknat och applåderna tystnat levde i utpräglad ensamhet. Han vittnade även om att trots att han  ofta var ensam upplevde han inte ensamheten som svår eftersom han ägde en utpräglad och stark Gudstro.

En av hans sista framträdanden var som "Gäst hos Hagge" där han avslutar programmet med att läsa Per Lagerkvists dikt Döden.


En gång blir allting stilla

En gång får allting ro

Ej något skall förvilla

min själ på kvällens bro.


Ej skall jag se tillbaka

ej heller framåt än,

allt minne är och vaka

och liv och död min vän.


Bara någon vecka efteråt den 22 februari hittade man Georg död i sin lägenhet där man tror att han legat avliden en tid.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
<<< Februari 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards