injail

Alla inlägg den 2 november 2016

Av Jöran Lundberg - 2 november 2016 21:38

En annorlunda skildring.

Jag har i min ägo ett dokument som har rubriken  ”Falke rönt sjön”. Det framgår med all önskvärd tydlighet att sjön det är Storsjön och i byarna som omger den, Långviken, Långviksmon, Svedjeudden, Näset och Movattnet beskrivs många av de som hade sin hemvist där en gång i tiden. Det är Jan Hörnell som är författare till alla  korta  beskrivningarna av olika personer..

Jag nöjer mig med endast ett par exempel ur samlingens många karaktärer. Om pastor Daniel Hellström, som bodde och verkade i Långvikson under många år skriver han: ”N¨Hellströmen han å väl en söm man kan kall för frälst. Vicken finen männisch.” En annan person är Erik Lindkvist som var vaktmästare på Folkets hus och skötte biljettförsäljningen vid biografföreställningarna. Honom beskriver ha med följande ord: ”Å Lindkvist´n i Mattarbodum han kalle vä för Sniff,Sniff. Å hadde han int na anne göra sä reve´n biljetta på bion

i Folkets hus”. Jag har en liten dikt om honom som jag bifogar bloggen.  Håll till godo:


Erke Lindkvist å a mor


Neri källaren bor

Erke Lindkvist å á mor,

å han försörjer sin gamla mor

ty han gnetar och gnor, 

med alla trasiga skor

åt grannar å bybor.

 

Inkomsten är inte stor

Men de bor billigt hos sin bror

så det är nog som jag tror

att välståndet ändå gror

hos´n Erke å a mor,

om de på honom beror.

Av Jöran Lundberg - 2 november 2016 21:38

En annorlunda skildring.

Jag har i min ägo ett dokument som har rubriken  ”Falke rönt sjön”. Det framgår med all önskvärd tydlighet att sjön det är Storsjön och i byarna som omger den, Långviken, Långviksmon, Svedjeudden, Näset och Movattnet beskrivs många av de som hade sin hemvist där en gång i tiden. Det är Jan Hörnell som är författare till alla  korta  beskrivningarna av olika personer..

Jag nöjer mig med endast ett par exempel ur samlingens många karaktärer. Om pastor Daniel Hellström, som bodde och verkade i Långvikson under många år skriver han: ”N¨Hellströmen han å väl en söm man kan kall för frälst. Vicken finen männisch.” En annan person är Erik Lindkvist som var vaktmästare på Folkets hus och skötte biljettförsäljningen vid biografföreställningarna. Honom beskriver ha med följande ord: ”Å Lindkvist´n i Mattarbodum han kalle vä för Sniff,Sniff. Å hadde han int na anne göra sä reve´n biljetta på bion

i Folkets hus”. Jag har en liten dikt om honom som jag bifogar bloggen.  Håll till godo:


Erke Lindkvist å a mor


Neri källaren bor

Erke Lindkvist å á mor,

å han försörjer sin gamla mor

ty han gnetar och gnor, 

med alla trasiga skor

åt grannar å bybor.

 

Inkomsten är inte stor

Men de bor billigt hos sin bror

så det är nog som jag tror

att välståndet ändå gror

hos´n Erke å a mor,

om de på honom beror.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23
24
25 26 27
28 29 30
<<< November 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards