injail

Alla inlägg den 25 december 2015

Av Jöran Lundberg - 25 december 2015 22:08

En julsed.

Helt enligt traditionen kom gänget från Skomakarvägen på julmiddag hos oss på Tallbacken i dag. Nu kunde man tänka sig att det skulle bli till att äta sig igenom ännu ett dignande smörgåsbord.. Men icke sa Nicke.

De blev i stället bjudna på Sivs underbart goda skedpalt och rikligt med stekt fläsk, smör och lingonsylt. En enkel rätt vid juletid kan man tänka. Men ack så uppskattat det blev. Alla åt med god aptit och därmed hade nog en ny ljuvlig tradition begynt.

Därmed var det också bevisat att det inte alltid behöver vara som det alltid har varit, utan man kan också prova på någonting nytt och annorlunda.

I morgon åker familjen till Norrbotten för att hälsa på vilket betyder att det blir rätt lugnt  och fridfullt här på Tallbacken.

Tidigt i morgon ämnar jag ta mig till stan och passa ananndagsrean på Elgiganten för att eventuellt införskaffa en ny dator. Den här gången blir det en stationär sådan med nutidens alla smarta och kraftfulla funktioner. Min nuvarande dator har tjänat ett antal år (närmare 10) och börjar bli en aning seg. Jag tycker också att det skall bli bra med en större skärm så att det inte alltid blir så smått och otydligt. Genom den relativt snabba internetanslutningen som jag har kan jag se en hel del TV-program och då har skärmens storlek och upplösning stor betydelse.

Jag är inte helt säker men jag tror att det blir min tionde maskin sedan jag för 35 år sedan började använda dator. Det var en 286-a vilket betydde att den hade en kapacitet på 286 bites i sekunden. När jag till exempel tecknat ett korsord behövde den en dryg halvtimme för att länka över den till skrivaren. En procedur som idag  tar bara bråkdelen av en sekund.

Förhoppningsvis skall jag kunna skaffa mig en dator som jag trivs med och har god nytta av. Några nya tekniska funktioner ämnar jag installera, som t.ex program för redigering av filmer och bilder. Det kanske finns anledning att återkomma. Som teknisk rådgivare skall jag ha med mig Johan Lundbeg 14 år som är expert på datorer och deras olika funktioner. Så därför:

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards