injail

Alla inlägg den 11 december 2015

Av Jöran Lundberg - 11 december 2015 22:40

Vad är det för skillnad?

Rätt ofta i mina inlägg har jag  funderat på skillnaden i olika ord och uttryck och det på mitt hemlands tungomål nämligen Bjrönamåle. Även dialekten har ett antal så kallade synonumer som det lätt går att fundera omkring. Det i en mera kåserande stil.

I kväll tänker jag på skillnaden av att bli äldre och att bli gammal. Att vi alla blir äldre för varje dag som går är ett oomkullrunkeligt faktum. Jag har i dag levat 31.461 dagar men i morgon blir det 31.462 och om nio dagar, alltså på julafton, fyller jag 31.470 dagar jämnt. Och på det viset rullar det på.

Med stigande ålder är det oundvikligt att kroppen förändras. Vissa kroppsfunktioner avtar och andra uplever man blir annorlunda. De förändras.  Öronen till exempel växer hela livet och blir större och större men det är ofta så att deras förmåga att uppfånga och förmedla ljudintryck avtar med stigande ålder. Trots att jag är utrustad med rätt ansenliga trattar till öron har jag nyligen varit till hörcentralen och fått nya hörhjälpmedel på båda öronen. När jag nu inte är så långt från nitti kännar jag också att mina ben inte har samma styrka och spänst som i unga dar. Jag får vara uppmärksam så att jag inte råkar ut för någn fallolycka. Särskilt när det är isigt och halt. Därför går promenaden avsevärt långsammare nu än förr.

Hut är det då att bli gammal? Det upplever åtminstone jag som en emotionell känsla. Jag känner mig således inte gammal. I det perspektivet är den mentala styrkan i förhållande till den fysiska ett intressant spörsmål. Många gånger kan koppen var behäftad med ett antal olika krämpor medan sinnet är tämligen opåverkat. Givetvis är det avsevärd skillnad mellan olika personers upplevelse av åderdomen. Därvidlag kan nog en god och stimulerande social situation bidra till att man inte känner sig gammal trots sin ålkder eller kroppskonstitution. Ett stimulerande umgänge med personer som man trivs med bidrar till att man känner sig tillfreds med livet. Detta kan positivt bidra till att man inte känner av sin ålder.

Ämnet är stort och  kunnde vara underlag för många och långa utläggningar men det skulle nog bli alltför tröttande i längden och därmed bidra till en stegrande åderskänsla varför jag hälsar:

Gonatt och gomorron och inväntar min 31.462-dra dag på jobbet.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< December 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards