injail

Direktlänk till inlägg 10 november 2012

Järnvägshistoria.

Av Jöran Lundberg - 10 november 2012 23:01

Ytterligare järnvägsminnen.

När stambanan färdigställdes i slutet av  1800 talet var det en viktig omständighet som gjorde det möjigt att bedriva järnvägstrafik. Det var det faktum att man hade utvecklat och kunde tillverka dragstarka lokomotiv. För norrländska förhållanden med stora och energikrävande stigningar tillverkade man speciellt stora och starka maskiner. Ändå var det inte ovanligt att det var två sammankopplade lokomotiv som krävdes för att dra de tunga tågsätten. Det var alltså ånglok som vanligvis eldades med kol. Det var eldarens uppgift att se till att ha rätt fyr under ångpannan för att det skulle vara tillräckligt tryck på ångan. Under första världskriget var det brist på  kol så att man var tvungen att elda pannan med ved. Då hände det titt  som tätt att loket inte orkade dra lasset upp för de tunga backarna upp mot Långviksmon. Då sa man att tåget ”kurkade”. Då var man tvungna att backa tillbaka, elda upp fyren under pannan tillräckligt för att försöka på nytt. Förhoppbningsvis kom man då upp för stigningen.

Under andra världkriget på 40 talet elektrifierade man stambanan mot övre norrland. Jag har minnen från det arbetet. Under en rätt lång tid bodde man  i järnvägsvagnar i som var uppställda på grusspåret inte långt från vår bostad. Jag minns också det första tägsättet som drogs av ellok som kom. Det var en stor händelse eftersom det då var slut med de tuffande ångloken. På den tiden var man inte beroende av krånglande och otillräckliga signalsystem utan bansträckan var bemannad och övervakad av personal vid varje station utefter linjen. Då såg man till att varje litet avsnitt var klart för trafik. Det var ytterst ovanligt med förseningar men så var tidtabellerna inte så tajta som  i dag.

Ni får nöja er med deta lilla avsnitt historia denna sena lördagkväll.

Hejdå.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards