injail

Direktlänk till inlägg 2 december 2021

Från mkn horisont.

Av Jöran Lundberg - 2 december 2021 20:26

Morkullevägen.

 

Boendet.

 

Jag tillbringar mina dagar för det mesta här i min lägenhet. Dock försöker jag att hålla mig aktiv och vara ute på promenader. Numera har jag ställt in min "Bisse" och använder  min spark. Det är förhållandevis bra sparkföre. Rätt ofta gör jag ett besök uppe i villan för att kolla värmen och renoveringen. Det blir ungefär 3-5 kilometer jag rör mig per dag och det tycker jag är lämpligt. Ofta kombinerar jag det med ett besök hos någon bekant då det också blir en pratstund,

 

Corona/Omikron.

 

Idag var det den sedvanliga pressträffen med olika myndigheter som informerade om läget på influensafronten. Det verkar som vi kommer att få ökad smittspridning under den närmaste tiden, även om det sker från låga nivåer. De är också frågande inför den nya varianten Omikron och hur den kommer att bete sig.

Men regering och myndighet är på språng med nya restriktioner om läget skulle förvärras. Man vill inte att man åter skall anklagas för att vara senfärdiga i sina beslut.

 

Julbordens tid.

 

Nu är vi mitt uppe i julbordens tid. Jag försöker att undvika dessa i görligaste mån därför jag anser att de egentligen hör julaftonen till. Men helt går det inte att undvika dem. Jag har köpt en biljett till Korskyrkans julbord nu på lördag. Delvis för att det är en mycket smaklig meny och att man har möjlighet att stödja ungdomsarbetet vilket ligger mig mycket varmt om hjärtat.

Så har jag även tänkt mig närvara vid SPF-seniorernas julfest på Björnforsen.


Tidskriften Gide älvdal.

 

I det senaste numret fick jag faktiskt in min "Jörans blogg" som behandlade julfirandet förr i tiden. KORS I  taket! Till den var det också en av mina dikter som heter  Julvisa i vildmarken som jag själv tycker är läsvärd. Därför bifogar jag den även här.

 

Julvisa i vildmarken

 

Bäddad i snö ligger frostigt tjäll,

i julkvällens tidiga timma.

Stockelden flammar på spisens häll,

ljusens lågor syns glimma.

 

Julen talar om frid och försoning,

talar om nåd i armods land.

Till att förnimmas i enkel boning,

ett smul från Guds mäktiga hand.

 

När elden sprider sitt fladdrande ljus

över väggarnas täljda timmer.

Sprides en doft i fattigt hus,

som från himlen ett skimmer.

 

Så lägrar sig friden i dal och på lid,

ger oss ett bud om julefrid.

Sänder en hälsning så len och blid.

Om barnet som föddes i juletid.

 

Kölden knäpper i vägg och knut,

kall är midvinternatten.

Behåller sitt järngrepp som till slut,

blir en bro över mörka vatten.

 

Men julens fröjd kan ingen förmenas,

en skänk av Guds mäktiga hand.

I fattigdom ändå alla förenas,

bundna med skimrande band.

 

Även om livet känns tungt ibland,

trånas än livets fröjder.

Bringar den gåva till torftigt land,

som når de mest sällsamma höjder.

 

Julkväll med Guds evangelium,

kommer med frid på vår jord.

Fattigt tjäll blir heligt rum,

med gemenskap vid dukat bord.

 

Vårt liv är ett lån från himmelens Gud,

som en stockelds tynande låga.

Det skall gäldas vid det yttersta bud,

efter var fattigs förmåga,

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards