injail

Alla inlägg den 20 december 2021

Av Jöran Lundberg - 20 december 2021 20:52

En jul för länge sedan.

 

Till julen 1939 var det nya huset som vår pappa byggt, färdigt att flytta in i. Det hus som min bror Gunnar nu bebor. Familjen flyttade då från den bostad vi hade bott i sedan den byggdes 1926. (jag föddes i det huset). Någon dag före julafton hade vår mamma och pappa sovit över första natten.

Jag minns att då vi vaknade den morgonen var det inte eldat i spisen så det var rätt kallt. Skyndsamt fick vi på oss våra kläder och ilade över till det nya huset där det var varmt.

 

Mamma hade gjort alla förbredelser för ett fullvärdigt julfirande där. Ett julfirande son särskilt etsat sig fast i mitt minne eftersom det var första julen. Allting var nytt och fint och jag minns alla detaljer som om det vore igår.

 

Bsrndomens jular har en egendomlig lyster i mitt minnesalbum trots att det är så många år sedan

 

Jag var idag ner till Gunnar och Gullian och vi fikade tillsammans. Då var det naturligt att vi berättade minnen från den tiden. Mänga fina ljusa minnen.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
<<< December 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards