injail

Direktlänk till inlägg 25 april 2021

Söndag

Av Jöran Lundberg - 25 april 2021 19:33

och helgdag.

 

"Tänk på vilodagen så att du helgar den."

 

Under rådande förhållanden med coronapandemi och isolering har även firandet av helgdagen i viss mån förändrats. De som vanligtvis ägnar söndagen åt kyrkobesök och social gemenskap med nära och kära har fått andra vanor. Mycket har fått träda tillbaka för andra sysselsättningar. Numera har gudstjänsterna och andra träffar blivit uteslutande av digital art. Det betyder att man inte är bunden till en viss tid. Nu kan man ta del av utbudet från de olika kyrkorna på tid som man själv tycker passa. Numera kan man botanisera bland många aktörers produktioner på andra dagar än just under helgen.

 

Detta har nu också pågått så lång tid att det närmast har blivit ett livsmönster. Något jag tycker har gripit in i helgfirandet på ett markant sätt. Det finns även en uppenbar risk att detta mönster blir kvar även när pandemin är över. Många kyrkor och andra institutioner talar om att fortsätta på den inslagna vägen och fortsätt att med att sända sina sammankomster på nätet. Samtidigt kan man betrakta det som en rätt naturlig utveckling. Man har nämligen erfarit att man därmed når en breadre publik. Sådana som vanligtvis inte går i kyrkan kan ändå ha intresse av att ta del av utbudet. Något som till viss del kan vara av positiv art.

 
 
Göran

Göran

26 april 2021 21:00

Hej igen min namne!
Även om jag inte precis delar din tro så delar jag ändå din uppfattning att det är bra om kyrkan gör sig tillgänglig för de som behöver och vill ha det. Och därmed följer med sin tid.
Och även om jag själv inte är troende så inser och förstår jag att kyrkan gör mycket nytta i samhället även för dem som inte räknar sig som religiösa. Och på det sättet som du skriver om så erbjuds man ju den möjligheten om man vill ha den.
Som jag skrev i början är jag inte troende på samma sätt som du men jag har den största respekt för vad kyrkan åstadkommer för människors välmående. Jag genomgick själv en svår kris för c:a 20 år sedan och fick mycket bra hjälp av något som heter Kyrkans stiftelse för psykisk hälsovård (om jag minns rätt).

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Jöran Lundberg

27 april 2021 16:03

Kyrkan bygger mycket på långa traditioner. Men samtidigt är det viktigt att inte därmed bli statisk utan sträva att verka i "sin tid". Därför kan den digitala kontakten verka för att nå till nya grupper av människor.
Vad gäller tron är den alltid personlig.

 
Göran

Göran

27 april 2021 22:29

Tack, Jöran för de orden! Håller med helt och fullt!

http://singelfarsan.bloggplatsen.se

Jöran Lundberg

28 april 2021 20:36

Tack själv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards