injail

Alla inlägg den 20 april 2021

Av Jöran Lundberg - 20 april 2021 17:58

En minnesvärd flygtur.

Under senare delen av fyrtiotalet hade min bror Gunnar och jag sommarjobb i pappas företag med att framställa tegelstenar av betong (så kallat klacktagel), Ett visst antal skulle tillverkas för varje dag. Men den här dagen blev det inte många.

Det var nämligen så att självaste Albin Ahrenberg, en lagandarisk flygkapten hade så kallade uppstigningar nere på Storsjön. Han landade med sitt pontonförsedda flygplan för att hugade passagerare skulle erbjudas en halvtimmes flygtur över hembygden. Det var naturligtvis frestande för oss att få göra en flygtur så vi struntade i arbetet och anmälde oss för en flygtur. På något vis hade vi ordnat den lilla summa det kostade, Cirka femton kronor. Att det var en hisnande och annorlunda upplevelse kan vi verkligen skriva under på.

Naturligtvis var vi tvungna att jobba dubbelt hårdare nästa dag.

Att jag själv skulle spaka ett flygplan cirka tjugo år senare var jag då inte medveten om.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards