injail

Alla inlägg den 28 april 2021

Av Jöran Lundberg - 28 april 2021 20:36

Pilotprovet.

Når jag häromsistens skrev att vi hade äran att flyga med legendaren Albin Ahrenberg kom jag att erinra mig min egen pilotutbildning.

Under 1960-talet anordnade Örnsköldsviks flygklubb en pilotutbildning då man engagerade en egen flyglärare. Vi var en grupp på omkring tio stycken som deltog. Mesta tiden höll vi till på Olofsfors flygfält med ett litet fält i Vårby som stationsort. Jag minns att när man gick ner för landning på det fältet hade man vattentornet i Gene som riktmärke.

När jag efter stipulerade trettio timmars utbildning skulle avlägga slutprovet slumpade det sig så att det försiggick under vintern då vi med skidor på planet kunde landa på isbelagda sjöar. En sådan sjö var Storsjön hemma i Långviksmon. Slutprovet för certifikatet avlade jag således i luftrummet över min hembygd.

Provet bestod i ett förut bestämt program med ett antal olika manövrar. Ett antal så kallade branta svängar. att göra en snygg och jämn åtta. Fallande löv m.m Serien avslutades med en landning där sättningspunkten skulle vara jämsides med den stora stenen som är jämsides med Högön. Till min stora lycka blev jag godkänd och kunde kvittera ut mitt flygarbevis

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards