injail

Alla inlägg den 7 december 2018

Av Jöran Lundberg - 7 december 2018 22:09

Dagsläget.

Följde MODO-s match mot Leksand i kväll. Frånsett det lite för onödigt spännande slutet gjorde MODO en mycket gedigen match i kväll. I första perioden spelade laget formligen ut motståndarlaget. Vissa stunder var det spel emot ett mål. Dessvärre tog Leksand över matchen i tredje perioden och lyckades reducera till 3-2. Stundtals var det uppenbar risk att de skulle kvittera och börja snuva MODO på välbehövliga poäng. Turligt nog lyckades de hålla ställningarna till vinst med 3-2.

Här på Tallbacken går livet i vanliga hjulspår. Det sölar på och snöar allt emellanåt. Inte några stora mängder men efterhand blir det ändå ett någorlunda gediget snötäcke. Jag lär väl få röja bort lite så att det ser lite mer välordnat ut. Som jag nog skrivit i bloggen förut har jag lite vaga planer på att skaffa mig en snöslunga  men har inte verkställt det än. Mellan nittio och hundra kan det vara underlättande för snöröjningen.

Under morgondagen serveras årets Julbuffé i Missionskyrkan. Samtliga  platser är reserverade vilket betyder att de har sålt samtliga 140 biljetter. Buffén har blivit en tradition som är väldigt uppskattad. Men det är väl inte så konstigt när man för två hundra kronor får frossa på ett fullmatat julbord och därtill med underhållning av finaste märke. På marknaden kan ett likartat kosta närmare fen hundra kronor. Men genom frivilliga insatser av mångahanda slag blir det så bra överskott att det finansierar ungdomsarbetet i församlingen under det kommande året.

I dag gräddade vi en Janssons frestelse som vi frossade på. Med lämplig kombination av olika ingredienser och därtill mycket grädde blir det synnerligen smakfullt. Det är en liten försmak av julen. Jag inhandlade i dag en förpackning lutfisk som vi skall njuta av någon dag framöver. Ifrån min mor Signes hemmalutade fisk och till dagens, är det stor skillnad. Inte minst prismässigt. Hon inhandlade två fnösketorra halvor av Sej eller Långa för knappt en krona. Den förpackning färdigställd lutfisk, lämpligt för några portioner, som jag köpte idag kostade 141 kronor. Men åh va gott det är.

 

Även om det tar sekiner många

är det supergott med lutad långa

Också uti förjulstider trånga

kan den julens stämning fånga.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< December 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards