injail

Direktlänk till inlägg 12 oktober 2017

Något om väta.

Av Jöran Lundberg - 12 oktober 2017 21:21

Regnet det bara skvalar ner.

Lite nu och då brukar jag kommentera väderläget. I viss mån i dokumentärt syfte. Den här hösten har inte bjudit på många soldagar. Vissa år den här tiden brukar vi få uppleva en så kallad ”Brittsommar”. Någon sådan har inte visat sig än fast vi är en god bit in i oktober. Enligt prognosen verkar det inte bli något radikalt omslag till annan vädertyp.  Det sammanhanget skriver som jag alltid som jag brukar skriva; Det är bara att gilla läget.

Men visst vore det stimulerande med några varma soliga höstdagar. Detta innan Kung Bore definitivt tar över och det blir riktig vinter. Jag tror nämligen att vi är mer beroende av soliga dagar än kan ana. Av den anledningen bifogar jag en höstlig dikt jag skrev för ett antal år sedan. Den heter.

Tankar i sen höst.

När solens ljus i gula höstlöv blänker

och när naturen lägger sig till ro

Jag då på livets mått och mening tänker

likväl förankrad i en bergfast tro.

 

Då höstlig fågel flyttar från sitt viste

på lätta vingar hän till fjärran land

Jag önskar då jag livets mening visste

och vad som väntar bortom havets rand.

 

Men det är inte helt mig här förunnat

att svar på alla livets gåtor få,

Mitt inre väsen lärt mig och förkunnat

att leva rikt vad än som kommer på.

 

Så har jag frid och ro uti mitt sinne

har full förtröstan vid mitt starka hopp

Jag känner då att livet snart är inne

och jag fullbordat har mitt levndslopp.

 

Då skall jag evig härlighet få skåda

få möta honom på en brusten sky

Ty där skall Jesu kärlek alltid råda

då himlens härlighet är alltid ny.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards