injail

Alla inlägg den 1 oktober 2017

Av Jöran Lundberg - 1 oktober 2017 21:18

Ögon.

Ögonen är själens spegel heter det. När jag häromsistens berättade om min farmor att hon hade så vackra och vänliga ögon kom jag att tänka på att ögonen kan berätta mycket om personligheten. Oftast när man möter någon annan människa är det ansiktet och främst ögonen man först lägger märke till. Har man då förmågan att ”läsa” dennes ögon kan man därigenom tyda rätt mycket om karaktären. För länge sen var jag bekant med en man som farit väldigt illa i sitt liv och därigenom blivit bitter och besviken. Han blev av den anledningen väldigt ensam och isolerad. Utan nära vänner och socialt umgänge. Jag engagerade mig en smula för honom genom besök då och då. Vad jag då särskilt lade märke till var hans ögon. Jag tyckte de såg ”onda” ut. De speglade hans väsen, som jag tyckte, mycket radikalt. Samtidigt hade jag en viss förståelse för hans situation. Lyckades till slut vinna hans förtroende och hans vänskap. Men hans ögon kunde jag inte förändra.

På folkhögskolan i Härnösand fanns en mycket skicklig lärare i psykologi som allmänt gick under namnet ”Knubb”. Han lärde oss mycket som jag sedermera haft god nytta av. Bland annat hur vi skulle genom att ”läsa av” personers uppträdande och manér, och då speciellt ögonen, kunna bilda sig en bild av personen ifråga. Den kunskapen har jag haft mycket god nytta av genom livet. Särskilt under min tid som ungdomsledare.

Kanhända kommer jag i någon blogg framöver skriva om ett närliggande intressant ämne nämligen ögondiagnostik.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards