injail

Alla inlägg den 20 oktober 2017

Av Jöran Lundberg - 20 oktober 2017 22:17

Arvid och Viktor.

På en udde sydöst om Storsjön, benämnd Tämnäsudden, bodde förr i tiden på ett litet torp två bröder, Arvid och Viktor Ekström. Deras mor, som var änka, skötte hushållet till sin död. När bröderna blev ensamma på torpet städslade de en piga som hjälp med de dagliga sysslorna. Efter en kort tid visade det sig att hon var gravid och hon födde en pojke som fick namnet Ivar. Inte lång tid därefter lämnade hon sin pigplats och flyttade därifrån. Vart hon tog vägen har jag inte någon information om. Når hon flyttade tog hon inte den lille pojken med sig utan han blev kvar hos bröderna på Tämnäsudden. Det gjordes nog ingen riktig utredning om vem som var far till pojken så det hör till det dunkla. Men Arvid och Viktor tog hand om den lille som fick en bra uppväxt. Man kan gott säga att de hade ”gemensam vårdnad”.

Båda bröderna var original var och en på sitt vis vilket satte sin prägel på den lille grabbens uppfostran. Men han var välartad och arbetade hela sitt liv som lastbilschaufför. Om Arvid finns det många berättelser om hans humor och slagfärdighet. Vid något senare tillfälle kommer jag kanske att nedteckna några av hans skrönor.

Det var ytterligare en medlem i familjen och det var en okastrerad hankatt som gick under namnet Oskar. Vanligen sa man ”Slåsskar” eftersom han oftast måste hävda sitt revir vilket var väl tilltaget. Under vårmånaderna, speciellt i Mars, var han ofta ute på veckolånga turnéer för att uppvakta grannskapets alla honkatter. Då förkunnade Arvid hans verksamhet med orden: ”Min kattgubbe har redan annonserat. Praktiken inställd. Bortrest!”

Praktiken inställd. Bortrest. Kan jag också skriva eftersom min Kärahustru och jag kommer att vara bortresta över helgen och kommer inte tillbaka förrän måndag. Av den anledningen kan det eventuellt bli inställda bloggar vilket ni får stå ut med.

Jag hör väl av mig!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Oktober 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards