injail

Alla inlägg den 29 december 2016

Av Jöran Lundberg - 29 december 2016 22:25

Björnaborg.

Som de flesta av mina bloggdiggare redan känner till är vårt äldreboende beläget i Björna och är har följaktligen fått namnet Björnaborg. Varje torsdag är det andakt för de som bor där och alla andra som är intresserade. I dag var det teamet från missionsförsamlingen i Långviksmon som skötte det hela. Det var rätt många som kom till vår enkla samling, och det kändes stimulerande. De var dessutom med på det budskap som vi försökte förmedla,

Samlingarna hålls i den så kallade träffpunkten, en samlingssal centralt i byggnaden. Den har på sistone reparerats och blivit fräsch och fin med nymålade väggar och tak samt ett nytt golv. Jag satt i dag och beundrade de granna gardinerna som harmonierar bra till lokalen i övrigt. Aina som sköter verksamheten i Träffpunken gör ett väldigt viktigt arbete bland de boende. Bara genom sitt fina väsen och sitt lugn sprider hon en förtroendefull atmosfär omkring sig. Jag är övertygad om att hon har en betydelsefull uppgift på sin arbetsplats.

Det är onekligen så att genom att bryta ett trist levnadsmönster stimuleras pensionärerna mentalt och får någonting annat att tänka på. Personligen önskar jag att man kunde ännu mer locka dem till skratt genom att förmedla en glad och trivsam stämning. Nu är väl en andaktsstund inte rätta tillfället men man får ha i åtanke devisen om att ett gott skratt förlänger livet.

De som arbetar som vårdare har, vad jag kan förstå, full sysselsättning med att tillgodose den rent lekamliga tillvaron och inte så ofta tid med stimulerande samvaro. Ändå vet jag att de gör en fantastisk vårdinsats. Jag brukar säga att de är änglar. Många gånger får de inte den uppskattning och stimulans som de egentligen förtjnar.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards