injail

Alla inlägg den 1 december 2016

Av Jöran Lundberg - 1 december 2016 22:04

Tiden så hastigt försvinner.

I morgon är det Fredag och så har ytterligare en vecka gått. Vart den svunnit vet jag faktiskt inte. Dag efter dag fylls av olika aktiviteter. En del är ”måstegrejer” och vissa aktiviteter är av mer självvald karaktär. I dag till exempel var vi inne för en liten undersökning på sjukhuset som dessbättre utföll till belåtenhet.

Många nyblivna pensionärer går omkring och inbillar sig att livet i ”frihet” skall bli tråkigt och händelsefattigt. Efter så många år som pensionär har jag en helt annan erfarenhet. Ibland önskar man att det vore flera dagar i veckan. Att fylla sin dag med intressant innehåll har aldrig varit svårt. Jag hittade en dikt jag skrivit vid något tillfälle som går på ovanstående tema. Jag blev själv lit förvånad eftersom jag inte har något minne av själva tillkomsten. Men tydligen skrev jag den i början av det här året. Jag bilägger den i alla fall.

 

Pensionärens dilemma

Jag är pensionär och då har jag så brått,

ty jag har ju bara de dagar  jag  fått.

Väva, sy och sticka ansa trädgårdsland

köra bil och cykla och skotta sand ibland.

 

Jag måste gå i cirkel för att komma runt

jag måste träffa folk och kanske prata strunt.

Jag måste käka middag, jag måste rasta hund

Jag måste putsa bilen, de kan ta en stund.

 

Jag vill ut  å resa och fara hit och dit

att ha sett Hjo o Skara det är ju en merit.

Sola i solarium, kanske spela schack

en matiné på bio, en film som heter Jack.

 

I pensionärsförening jag måste vara me

jag vill bli underhållen från ett och fram till tre.

Att slänga käft med kompis, att ta ett bastubad,

det år ju angeläget så till den milda grad.

 

Är det nu någon syssla som jag månne glömt

kanske gå å pyssla, leta saker som jag gömt

sitta  och fundera på det som jag har drömt

bara fantisera när huvudet är tömt.

 

Att fylla sina dagar med idog verksamhet

är således för många en kär nödvändighet.

Så för en aktiv pensionär, bara så ni vet,

finns det mången syssla men ingen ledighet.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards