injail

Alla inlägg den 23 december 2016

Av Jöran Lundberg - 23 december 2016 22:18

Dan före dan.

Det är dan före dan på Tallbacken, två till åldern komna personer ser fram emot en välsignelserik jul. Den firas traditionellt  med familjen i Järved. Det sägs att julen är barnens högtid och det ligger nog mycken sanning i det. Som äldre upplever man den inte lika intensivt. Det är väl den goda maten och familjegeneskapen som uppskattas mest. Däremot minns man med glädje de jular man upplevde som barn. En del av de julaftnarna firade vi hemma hos farmor och farfar i Mattarbodum. Idel fina minnen från en gemenskap och glädje som var oförglömlig.

Dan före dan som barn  hos oss kan man sammanfatta med ett enda ord. Kaos. Då var nämligen mamma Signe i full färd med att lägga sista handen vid julstädningen. Vi barn lade oss tidigt mitt i denna röra för att julaftonen skulle komma. Sedan när vi vaknade på julaftons morgon var allt fejat och fint. Julens trasmattor var inlagda, det doftade nyfernissat, granen var på sin plats och färdig för att smyckas och det var verkligen Jul med stort J.

Med denna lite nostalgiska tillbakablick vill jag härmed önska alla kära bloggdiggare (som under året trogen öppnat min blogg) en riktigt god och fröjdefull jul och ett kommande gott nytt år. Ett år som jag hoppas vi skall får uppleva tillsammans.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards