injail

Alla inlägg den 4 december 2016

Av Jöran Lundberg - 4 december 2016 21:25

En framtid.

Har ni tänkt på att allt eftersom åren går kapas framtiden av. Inte med så stora bitar men med osökt exakthet. Och regelbundenhet. Dock ligger det i människans väsen att alltid planera för de dagar som kan tänkas komma. Det ligger en styrka och tillfredsställelse i att ha planer för framtiden. Det är i min framtid en ny vecka och den är redan i stort sett inplanerad med olika sysselsättningar och aktiviteter. Det innebär också att livet inte blir tråkigt eftersom man alltid har något att se fram emot. Temat för den här bloggen hittade jag i en gammal dikt som jag råkade se. Det kan tänkas att den figurerat i något sammanhang förut, men det får ni tåla. Så här lyder den.

Framtida dunkel.

Min morgondag är ett oskrivet blad

En dunkelhet bortom förnuft

Det är en dag bland dagarnas rad

en vansklig schimär  blott och  luft.

 

Men hur än det vankas och hankas

skall den väl komma ändå.

Om det än kinkas och klankas

ligger den  nära inpå.

 

Men intressant skall det nog bliva

att se hur min framtid skall bli

Man kan ej den gåtan fördriva

och vad som  sig döljes däri.

 

Därför måste jag  leva

av pur nyfikenhet omstyr

Blott för att famla och treva

efter den dag som i morgon gryr.

 

Och efter den dagen jag finner en ny

som gyllene pärlor trädda på band

Där dunkla dagar dristar att gry

för att forma mitt liv efterhand.

 

Att fylla min dag med någonting gott

att alltid lägga en mening däri

är det  grannlaga uppdrag jag fått

för att forma mitt livs poesi.

 

Men om det ej gryr någon morgondag

och det heter att livet är slut

då är jag famnad av himlens behag

i evighets hägn vilar ut

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards