injail

Alla inlägg den 12 december 2016

Av Jöran Lundberg - 12 december 2016 20:28

En vital granne.

Varje år så här före jul delar missionsförsamlingens diakonigrupp ut en julgåva till alla i området som fyllt 70 är. Det innebär ett sextiotal hembesök. En mycket intressant uppgift. I dag var jag och besökte min granne som är på väg att fylla 101 år. När jag kom in till honom var han fullt sysselsatt med at läsa dagens tidning varur han kommenterade en del saker. Min mer än hundraårige granne är fullt vital vad gäller tankeförmågan. Hörselskadad  är han efter att ha arbetat i bullrig miljö större delen av sitt liv.

Julgåvan består av en mycket fin väggalmanacka för det kommande året. Innan jag tog avsked av honom kom vi överens om att göra ett ärligt försök att satsa på  år 2017. Därtill önskade vi  varandra lycka till. Det kändes jättehäftigt att gratulera hundraåringen till en god framtid.

Vid våra besök har vi konstaterat att det finns mång äldre i vårt område som sin ålder till trots har ett gott och meningsfullt liv. Många stimulerande samtal får man ha med dem då man upplever att de genom åren skaffat sig en uppsjö av intressanta minnen och upplevelser. Att de emellanåt älskar att tala om sina krämpor och sjukdomar får man ta med knusende ro. Det hör liksom till. Jag har en önskan om att vi ännu mer skulle kunna locka fram och ta tillvara alla de fina berättelser som finns gömda som en god kunskapsbank hos våra äldre. Jag strävar så gott jag kan  för att dokumentera och bevara det till framtiden. Hur det går vet jag faktiskt inte. Den som lever får väl se.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards