injail

Alla inlägg den 15 december 2016

Av Jöran Lundberg - 15 december 2016 22:32

Något om vädret.

Enligt min mening har det varit rätt ovanliga vädertyper den här tiden före jul. Ömsom bister kyla och ömsom blidväder med inslag av regn. Snö har vi så pass att det lyser vitt men inte mer heller. Om man kollar långtidsprognosen som sträcker sig fram till julafton så kommer den tiden att visa samma väder med  många dar på plussidan.

En del förståsigpåare menar att det är en följd av den så kallade ”globala uppvärmningen”. Hur det är med den saken kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte har kunskap nog om detta.

Ändå dristar jag mig till att lägga till ett litet kväde om just vädret. Det kan tänkas att det i någon liknande form har varit med i någon tidigare blogg, men det får ni stå ut med.

Håll till godo.

Rakt ut i vädret.

Om vädret kan man skriva en drapa

fastän det syns meningslöst

Om vädret kan man repa och rapa.

Men ändå. Till intet nån tröst.

 

I vädret kan man ock prata

helt meningslösa fraser

Man kan tex kraxa som skata

några smaskiga fula passager.

 

I vädret kan man också spå

hur det i framtiden bliver.

Fastän man ej kan förstå

hur illa man detta beskriver.

 

I vädret man kan också nosa

efter dofter av alla de slag.

Fast dessa mest flyger sin kosa

med dem har man ändå fördrag.

 

Vädret kan man också släppa

så att det påverkar miljön

Och efteråt saligen knäppa

sina händer i innerlig bön:

 

Så är vädret en ständig källa

till meningsfyllt liv och behag

Så nu är det bara att ställa

in sig på ny morgondag.

 

Den dagen den troligen har

med all sannolikhet.

Det väder som blir alla dar

ty om det vi ingenting vet.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards