injail

Alla inlägg den 24 oktober 2016

Av Jöran Lundberg - 24 oktober 2016 21:32

En brydsam tid.

I dag har det regnat, inte stora mängder, men ändå så att det blev tämligen vått på vägbanorna. Eftersom det är väldigt varmt med tanke på årstiden så kom det således i regn. Men om det bara har varit några grader kallare har det kommit i snö i stället. Eller om det blivit frost direkt efter regnet har det kunnat bli en förrädisk frosthalka. Det är alltså den tid på året då det kan bli vilket före som helst på vägarna. Frågan man ställer sig den här tiden är om man skall byta till dubbdäck eller skall man kära med bilen rustad för mera somrigt före. Att köra på barmarksvägar med dubbdäck känns heller inte så tillfredsställande.

Dessbättre har jag rätt grova däck på min Volvo och eftersom jag inte har så många ”måstekörningar” har jag ännu inte skiftat. Det sker då till alldeles nya dubbdäck. I en liten dikt som jag bifogar bloggen har jag beskrivit situationen. Håll till godo:

En dubb

En dubb är en dubb men på barmarksväg

då blir den  rätt sargad, så säg,

den av skavning och slit bliver tärd?

Den gummibeklädnad som håller den  fast

kan då destrueras och förgå i en hast

riskfylld vår vanskliga färd.

 

Men en dubb är en dubb i alla fall

och förväntas alltid stå pall

för var knepig situation

om vinglig blir färden den ändå skall

för ishala gator alltid  va kall

och därtill ha bra kondition.

 

Dubb eller inte dubb är frågan man har

kung Bore kan ej ge nåt svar

om vad som för stunden är bäst

så en chansning det blir för en och var

vilken däcktyp man  då på bilen har

och vad som på däcken är fäst.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards