injail

Alla inlägg den 17 oktober 2016

Av Jöran Lundberg - 17 oktober 2016 21:49

Än är inte allt hopp ute.

I Thailand har kungen dött. Han dog den 13 oktober och var då 89 år. På grund av detta har det utlysts ett års landssorg. Följaktligen kan man inte sätta in den nye kungen förrän sorgeåret har gått till ända. Den nye kungen heter förresten Maha Vajiralongkorn född 1952

Under sorgeåret regeras landet av en ställföreträdande kung som heter Prem Tinsulanonda 96 år gammal. Han är således  10 år äldre än mig. Ett förhållande som inger förhoppning om en kommande berömvärd karriär. Man vet aldrig det kanske i framtiden är något land som är i behov av en åldrig regent. Men om så icke är fallet kan jag ju sitta uppe i Hemsjön och rulla tummarna emellan bloggskrivandet. Och till exempel dikta följande lilla vers:

I Thailand har det dött en gammal kung

han dog av mången krasslighet

det komma skall en  som är ung

men det är ej så brått med det

 

Först ska man ha ett  sorgeår

och äras för det gott han gjort

för hans bragder ni förstår

som alltid lett till något stort.

 

Så därför har en gammal militär

blivit kung för detta år

fast nittiosex, utan besvär

han vid kungamakten står.

 

Nu så har jag denna trösten

att även jag får bli regent

och över mängden höja rösten

det bästa som mig nånsin hänt.

 

Men jag vill ju helst bedriva

den syssla vanligtvis jag har

det är att många bloggar skriva

ty det finns många bloggar kvar.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards