injail

Alla inlägg den 30 november 2015

Av Jöran Lundberg - 30 november 2015 21:15

En dag i landstingets regi.

Vad man än har för uppfattning om möjligheterna för Västernorrlands läns landsting att fulfölja sitt uppdrag så är det ändå bra att det fortfarande existerar. Idag har jag verklligen haft nytta av detta faktum. Jag började nämligen min dag med att besöka Folktandvården i Örnsköldsvik för en genomgång av mitt ålderstigna tandgarnityr. Den uppsättning gaddar som nu i mer än 80 år malt ner de födoämnen som hållit min lekamen vid god vigör. Jag har nämligen räknat ut att dessa tingestar som sitter i mina käkar nu håller på att mala sig igenom sitt tredje långtradarlass födoämnen. En prestation som jag är full av beundran inför. Således, med hjälp av Landstingets mer eller mindre kompetenta personal, ämnar jag, även framöver, försöka hålla min tandstatus  någorlunda god. Jag vill nämligen även fortsättmomgsvis låta mina molarer och deras kompisar behålla sin förmåga att tugga tugga tugga. Om det eventuellt lyckas får väl framtiden utvisa.

Efter att ha bullrat mig igenom ett långt liv har färdigheten  hos mina hörselorgan att uppta ljud av olika slag förändrats till det sämre. Jag är således hörselskadad som det heter. Ett handikap som inte är så kul at leva med.  Att ständigt tvingas fråga om är enerverande i längden. Att inte kunna följa med i olika offentliga sammanhang är heller inte någon avundsvärd situation. Mitt hörselhjälpmedel som jag fick för sju år sedan hade blivit otillräckligt. Ställd inför detta faktum är det en guds nåd att vårt gamla landsting fortfarande fungera på något vis. Jag har nämligen nu under hösten bsökt hörcentralen vid lasarettet i Örnsköldsvik ett antal gånger varunder de utprovat nya hörapparater som jag i dag fick slutligen installerade. Det innebär för mig en tydlig förbättrin av min förmåga att kommunicera med andra människor. Även tillvaron i offentliga miljöer har blivit helt annorlunda.

Det är bara att hålla tummarna för att de som har till uppgifta att tillgodose det behov av vård och omsorg vi västernorrlänningar behöver även framdeles kan fungera. Långt ifrån politiskt käbbel och stortyckarnas olika inlagor stretar de på dag efter dag och gör sitt jobb som de alltid har gjort. I ur och skur ställer de upp för att olika grenar inom verksamheten skall fungare. Heder åt alla dessa kämpar!!

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards