injail

Alla inlägg den 18 november 2015

Av Jöran Lundberg - 18 november 2015 22:53

Minns i November.

Jag var uppe vid vårt fritidshus vid Hrmsjön för några dagar sedan. Satt vid en värmande brasa i den öppna spisen och bara njöt av tillvaron. Den korta novemberdagen skred sakta mot skymning nästan utan att jag blev varse detta. Lågornas färgspel fascinerade mig och stärkte min fantasi. Embryot till en liten dikt kom till mig i den stämningsfulla atmosfären.

Det blev:

Gråvinter.

Mörk November sveper kjolen

omkring sig som en tjock ridå

dis och dimma skymmer solen

kort är dagen, daggig dunkelblå.

 

Det är svårt att se en strimma

av den sol som molnen skymmer

hastigt kommer aftontimma

dunkelt dis den endast rymmer

 

Då är det skönt att blott få trivas,

värmas vid en stockelds ljus

av livets lågor få upplivas

långt från tidens jäkt och brus.

 

Därför vill jag njuta livet

hän från dagens larm och strid

det som i anden blir mig givet

ger mig ro till evig tid

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards