injail

Alla inlägg den 2 november 2015

Av Jöran Lundberg - 2 november 2015 20:47


Sommarvärmae i November.

Jag kan inte avhålla mig ifrån att med några rader kommentera den rätt ovanliga vädertypen vi har just nu. I dag var det på Tallbacken som högst 14 grader plus. Det kan med stor frimnodighet klassas som sommarvräme. Det var också lite blåsigt så det torkade upp ganska rejält på marken. Jag passade därför på att klippa gräsmayttan med uppsamlaren på. På så vis kunde jag samla in de sista löven som fallit från träden. Det har av någon anledning varit rätt trögt med avlövningen under hösten. Vissa träd och buskar har fortfarande en del löv kvar på grenarna. Efter att ha kört med lövsamlaren några vändor har det blivit tiktigt rent och fint på tomten.

Det går ju bara att spekulera om orsaken till det varma vädret men det verkar som om vi kommer att få rätt milda perioder nu sä här före jul Vad jag minns från min barndom så var det rejäl kyla de här månaderna före jul. Det frös bärkraftiga isar på sjöar och vattendrag som innebar att vi tilö exempel kunde åka skridskor på Storsjön om höstarna. Det kunde även komma rikligt med snö före jul vissa år. Många Långviksmobor med tillgång till häst passade då på att köra hem sitt vedförråd för året redan innan årsskiftet.

Det verkar som om vi kommer att få behålla det fina sommavädret ännu några dagar. Den milda yttertemperturen gör också att det blir så mycket lättare med att hålla innetemperaturen. Jag har kunnat åtegå till att endast elda en stund på förmiddagen vilket räcker för en dräglig boendemiljö temperasturmässigt. Hur det sen artar sig framöver återstår väl bara att uppleva nrår det väl beger sig.

Vid lämplig tidpunkt senare i kväll kommer jag att inta ett visst korisontalläge för att förhoppningsvis njuta av en välbehvlig dygnsvila.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards