injail

Alla inlägg den 11 november 2015

Av Jöran Lundberg - 11 november 2015 21:55

Gröbbsia.

Jag ficj´k i min hand en liten berättelse från förr som visar hur det kunde gå till den lyder så här Jag citerar.

Varje gån jag brer smör på en hårdbrömakca kommer jag att tänka på en händelse som min far berättade från sin barndom på 1920-talet. Pappa var yngst av tre syskon och deras pappa dog när min far var bara ett och ett halvt år. Modern som blev änka fick slita hårt för familjens försörjning.

Vid ett tillfälle när modern hängde tvätt kom det en luffare förbi och frågade om han kunde  få en smörgås och det fick han även löfte om. Min pappa som då var ensam med honom såg på när han gjorde sin smörgås. Med förtvivlan såg han på när luffaren bredde smör på den gropiga sidan av brödet, vilket var strängeligen förbjudet. Pappa som då var i sexårsåldern rusade  ut till mamman och skrek: ”Mamme, mamme. Han bre smöre på gröbbsia”! Det var den tiden angeläget att spara på det dyrbara smöret varför det skulle bres på rätt sida.

Det kan tänkas att vi även i dag undviker att bre smöret på ”gröbbsia” men det av andra orsaker än av besparingsskäl.  I motsats till de som gillsr så kallad LCHF-diet är det många som i möjligaste mån undviker satt konsumera allt för mycket fett.

Kanhända skall jag vid något tillfälle beröra just den, i någon mån kontroversiella, dieten. Detta eftersom jag i min Kårshustrus slälkt har någon som propagerar för just sådan kost.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< November 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards