injail

Alla inlägg den 23 maj 2021

Av Jöran Lundberg - 23 maj 2021 22:00

Så är det på Morkullevägen.

 

Väderläget.

 

April våt maj kall, fyller bondens lador all.

De båda månaderna har uppfyllt alla förutsättningar för ett gott skördeår. Det är bara någon dag sedan vi blev av med de sista snödrivorna. Utetemperaturen håller sig så där  omkring sju grader på dagarna. Nattetid kan det ibland gå ner mot noll. De senaste dagarna har vi fått lite regn som medverkat till att björkarna och andra lövträd funderar på att klä sig i sommarskrud.

Men jag ser ändå fram emot sommaren och förhoppningsvis lite mera värme.

 

Smittoläget.

Vad gäller influensan är den sakta men ändå rätt så säkert på tillbakagång. Det beror mest på att fler och fler har fått sina sprutor. Vad jag kan förstå går det enligt planerna. Det tillskott av vaccin som kommer används ständigt till sista droppen. Givetvis ser vi gram emot ett läge på den fronten då vi kan börja lätta på restriktionerna. Den första juni har utpekats som ett magiskt datum då det kanske blir lättnader. Av och till har det ju talats om så kallad flockimmunitet men hur stor del av befolkningen som måste vara immuna har de inte angett med någon större precision. Det vore skönt att bli av med smittorisken eftersom informationen om hur man skall bete sig är så diffus. Jag måste säga att jag inte tycker om att bära munskydd just därför att de har en ständig benägenhet att trassla in sig i mina hörapparater. Häromdagen höll jag på att förlora den ena när jag skulle ta av mig trasan. Jag har också den uppfattningen att det är mera ett spel för galleriet än något som begränsar smittorisken. Jag tycker det är bättre att hålla avstånd och alltjämt undvika trängsel.

 

Aktivitet.

Nu har jag större möjlighet att vara ute på promenad med "Bisse" (min cykelspark) när det är sommarföre. Det brukar bli ungefär tre kilometer varje dag. Ibland mer ibland mindre. I dag blev det drygt en halv mil. Jag känner att träningen har effekt. Det blir ändå rätt mycken tid jag spenderar framför 

tv och dator.

 

Ishockey-VM

Det går tungt för Sverige då de har förlorat sina två inledande matcher, Get är därför uppenbar risk at de inte kommer att kunna kvala in sig till det komma slutspelet. Det är rätt uppenbart att tre kronor inte är det slagkraftiga lag de vanligtvis är.  Ännu mer sensationellt är det att Canada är i samma prekära situation.

Av Jöran Lundberg - 23 maj 2021 00:51

Det blev Månesken.

Lite oväntat blev det Italien som tog första platsen i Eurovision song contest. Detta före favoriterna Switserland och Frankrike. De låg länge i topp efter experternas röster. Men folket ville annat.

Island kan man säga fick en bra placering och vann bland de nordiska länderna. Tusse kom som väntat ungefär i mitten av fältet vilket jag tycker det var en bra bedrift av honom.

Så är spektaklet över.

God natt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards