injail

Alla inlägg den 11 maj 2021

Av Jöran Lundberg - 11 maj 2021 21:00

Mitt hemlands tungomål.

I mitt nuvarande boende har jag inte lika lätt att skriva mina inlägg på mål eftersom mycket av det källmaterial jag har som grund är nerpackad i någon flyttkartong och är kvar i villan. Men jag har därmed inte förgätit detta präktiga tungomål även om jag inte använder det lika frekvent i min blogg. Dock skall jag i kväll göra ett försök.

 

Lite grann öm en Albin.

N´Álbin Lundberg varn kusin at min pappa Esra. Han bodde ini Langviken tin kåk söm han hadde byggt alldeles sjalv. Han va målar å for ömkring å måle köka att falke. Han hadde bara två färger ti målarhinken. Dä va ljublått å gurt sä alle köka kring hele bögda vorte alldeles lik.

Däri källarn på kåken sin hadden n´snickarbo där han snicke ett å varje som falke beställde hos´n. De va myttje töckena köksskåpa som han snicke å sätte opp. Åsse na möbler, stola å bola å ett å varje.

I slute å trettitale skaffen säg en traktor å for ömkring å ploge å härve at bönnern. De vaarn amerikanar söm hette Farmall. n dänn traktorn hadde stora järnhjul vä väldiga tagga för å dra bätter. Dä va bara ett framhjul på´n dann traktorn. De sörntes rakt mäktet då han kömme vän. De geck rakt int na fort int. Småbåna könne hall ättern. Men tarpara va gla å görnsten för damm feck ju bra hjalp.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14
15
16
17 18 19 20 21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards