injail

Alla inlägg den 8 november 2014

Av Jöran Lundberg - 8 november 2014 22:36

Vännäs.

Eftersom jag har fått tillgång till en dator skriver jag en liten kria till alla bloggdiggares stora förnöjelse.

Ett besök i Vännäs och en konsert har stått på programmet i dag. Den gick av stapeln i Johanneskyrkan och innehöll många fina inslag. Kammarkören från Hedlundakyrkan tillsammans med olika solister och musiker bjöd oss ett mycket lättlyssnat program.

 Det föranleder mig också att skriva några rader om just den tätorten. Liksom Långviksmon och en hel del andra orter efter norra stambanan kom Vännäs att etableras på riktigt i och med att norra stambanan byggdes. Sommaren 1892 var Oscar II upp till Vännäs för att inviga den då färdigbyggda sträckan. Vid den tiden var centralpunkten vid kyrkan i Vännäsby. Vännäs station blev också knutpunkt för en bansträckning ned till Umeå.

I och med den nya kommunikationen blev det fart på handel och industri. Ett stationssamhälle etablerades väldigt fort omkring järnvägen. Nya företag kom till och byggnationen tog väldig fart. Det är inte många som känner till det idag men Vännäs hade en gång i tiden också ett flygfält. Det låg rätt nära järnvägen nästan mitt inne i samhället. Jag har själv landat ett plan på det flygfältet. Jag minns att för att komma rätt på landningsbanan var man tvungen till att stryka alldeles nära järnvägsstationen. Jag minns också att landningsbanan var inte alldeles jämn utan hade en liten puckel som man helst skulle undvika vid landningen.

Som jag nämnt någon gång tidigare kom den frikyrkliga väckelsen att spridas efter den nybyggda järnvägen med rallarna. Vännäs missionsförsamling har under många år varit livaktig med stark förankring i bygden. Det var mycket intressant att beska just den bygden.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards