injail

Alla inlägg den 2 november 2014

Av Jöran Lundberg - 2 november 2014 20:57

Något om årstider.

Av någon anledning har vi delat upp året i fyra årstider. Trolig orsak kan vara det väder som dominerar just den perioden. På våra breddgrader är vi vädermässigt beroende av den vinkel solen har. Under vinterhalvåret har det gamla klotet en sådan vinkel gentemot kraftkällan, solen, att vi får mindre del av dess energi. Däremot under sommarperioden har norra delen av vårt land tillgång till solljus dygnet runt. Det innebär variationer i vädret som gör att det blir klimatmässiga cykler.

Jag tror att denna växling av årstider gör livet lättare att leva. Man kan lugnt säga att varje årstid har  sin charm och behag, även om vi kanske gillar våren mer än hösten. Just nu är vi inne i ”gråhösten” som jag kallar den. Ju äldre jag blir har jag allt svårae att se något behag i just den tiden. Redan på eftermiddagen känner man mörkret sluta sig omkring en och man vill bara kura kura. När snö och vinter träder in på scenen blir det genast lite ljusare. Dessutom upplever man julen med alla traditioner som inverkar på ens psyke och trivsel.

Vären är en underbar årstid eftersom den inger förhoppningar om mera ljus och värme. Snösmältningsperioden tycker jag på våra breddgrader, är väl längt utdragen. Men när det väl lider mot sommar och värme går det så mycket fortare. Den sommar som vi upplevde härförliden var ju alldeles underbar. Tropisk värme vecka efter vecka. Sommarens början i juni och kring midsommartiden var ju inte av det mest attraktiva slaget, men som sagt blev vi ju kompenserade.

Så får vi leva livet rikt oavsett vilken årstid vi råkar hamna i. Så är den bistra verkligheten. Och, som någon  sa; Det går en dag i sänder, med en natt emellan. Så sant som det är sagt.

En natt emllan ja, det påminner mig om att det snart är dags att förändra livet till horisontalläge.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12
13
14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27
28
29 30
<<< November 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards