injail

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Jöran Lundberg - 8 november 2011 22:20

Att vi här på Tallbacken, kära hustrun och jag löser många korsord det är väl kanske ett känt faktum. Vi har ett antal tidningar varje vecka med ett stort antal sådana uppgifter, svårare och lättare. Jag var ju själv korsordskonstruktör under att antal år och det har jag faktiskt nytta av än i dag fast jag nu har pensionerat mig från den sysslan,

I Allers är det A-korsordet som är rätt så svårt och det är inte alla gånger som vi lyckas lösa det fullt ut. När det blir riktigt knepigt finns det en sajt på internet som man kan gå in på och fråga efter olika ord. Då kan korsordslösare över hela Sverige gå in och hjälpa till. Alltid är det nån snubbe som har kommit på lösningen och delar med sig till oss andra. Jättesmart system. Annars är det ofta Google och Wikipedia som gäller när våra ordinarie uppslagsböcker fallerar.

Jag har den uppfattningen att hjärnan behöver motion och gymnastik likaväl som övriga kroppen. Social gemenskap med utbyte av tankar människor emellan, bokläsning och korsordslösning är nyttiga saker för hjärnan.

I yttersta av dessa tider har det ju också tillkommit en landsplåga som heter Sudoku. Då skall man vara mera sifferfantast. I Allers har de något som de kallar Jättesudoku, en kombination av fem olika uppgifter som man skall lösa och skicka in. Vi brukar lösa det nästan varje gång och har också vunnit priser vid några tillf'ällen.

I dag åt vi pölsa med god aptit, min kärahustru och jag.

Det såg vi som en särskild merit, med känslor av olika slag.

Ha det bra alla bloggdiggare. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2
3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16 17 18 19 20
21
22
23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards