injail

Alla inlägg den 23 oktober 2011

Av Jöran Lundberg - 23 oktober 2011 21:16

Det är söndagkväll och jag sitter och filosoferar vid min dator. Den här söndagen var familjen Lundberg ifrån Järved  och hälsade på. Thor-Leif passade på att stalla in husbussen, den gamla Hägglundaren. Då blev det naturligtvis paltfest. Pärpalt vä stekt fläske å lingonsyltn dä ä grejern dä. Alla lät sig väl smaka.

Så vare de här med björnamåle. Jag kanske har nämnt det  någon gång förut att jag har en parlör med cirka tre tusen olika ord på detta fantastiska mål. Så jag kan inte avhålla mig från att berätta ett par historier för er. De lyder så här:

n´Torsten

Ne hänne hänte önner krige då de va sä ont om alla varer. n´Torsten hadde hamster e fat bensin. Men han va fale rädd att dä skull kömma ut sä han sa att drängen på ne hänn vise: "Ta å gräv ne en hänn bensin däri gösselkasa. Å drängen han jeck. Öm en stunn kömmen tebaks å sa åt n´Torsten: Nu ha je gräfft ne bensin däri kasa, va ske je ställ tomfate?

 

Kopra.

Hemme på byn fanns e två affärer. De va Andersson o Näslund, dam va privarhannlara. Åsså vare Kopra, eller kooperativa öm man ska va högtidlen.

Föreståndarn på Kopra hette Nilsson. De va en rekorderligen kär, han könne dell o mä ge kreditn då de knep. Dä hänne va på trettitale då je va lillpajk. Han hadde tage hem na store röe bär som kalles för tomater. Vä trodde dä va götta sä vä köfte var sin. Men fy hålen va nåk dam va.


Med de tackar jag för mig och önskar en god natt och god sömn.

Jeg känn mäg söm en pärpalt. Dä va allt.


Hejdå. Jöran.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards