injail

Alla inlägg den 16 oktober 2011

Av Jöran Lundberg - 16 oktober 2011 19:17

    

En liten rapport från Tallbacken.

Först åkte vi tillsammans med sånggruppen (gamsångara) till missionshsuset i Apsele för att medverka i gudstjänsten där. När jag kom till detta nyssionshus fyllldes jag av minnen från svunna tider.

Det var nämligen så att vid andra världskrigets slut på förtitalet fanns där ett företag som hette Norrländska uraffären. Där regerade tre kristna (Aspselebröderna) som gjorde enorma affärer över hela Sverige. Till den lilla skogsbyn i norra delen av Örnsköldsviks kommun, kallades evangeliska storfräsare från den tiden till stormöten och konferenser. Det var anrika förkunnare som Gustav Landmér, Frank Mangs, Agaton Esloff, Joel Persson Félix Bostöm och många andra kända personer från den tiden. Massor av besökare kom till mötena i det lilla missionshuset som var knökfullt till sista ståplats. Fast jag på den tiden endast var i övre tonåren var jag naturligtvis med tillsammans med massor av andra ungdomar och gjorde enormt rika andliga upplevelser.

Idag består den i forna dagar så progressiva församlingen av en handfull personer där ingen av dem är under pensionsåldern. En utveckling som tyvärr drabbar många församlingar.

Sedan åkte jag upp till sommarstället i Hemsjön för att njuta av den underbart fina höstdagen. Dessutom förberedde jag för den ommålning av storstugan som förestår.

Jag skall försöka infoga några höstbilder.


  En bild på det gamla utedasset som  är prydd med en skylt för "Naturreservat"

Ovanför inlägget är en bild över Hemsjön i höstskrud.


  Också en bild från stranden av Hemsjön. Solen har dalat och det lider mot kväll.

Lider mot kväll gör det också på Tallbacken så jag tackar för mig för idag.

Vill du bli glad i ditt sinn,ät gratinerad fylld Aubergine.

Hejdå Jöran






Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7
8
9
10 11 12
13
14 15 16
17
18 19 20 21
22
23
24 25 26
27
28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards