injail

Alla inlägg den 1 oktober 2020

Av Jöran Lundberg - 1 oktober 2020 20:40

Det lider mot höst.

Idag skriver vi första oktober 2020 och därmed är vi definitivt inne i den årstid som benämnes höst. Ofta är det inte ovanligt att det fösta snöfallet har kommit och även en och annan frostnatt. I år har det varken varit snö eller nattfrost varför markerna fortfarande visar en viss grönska. Jag har till exempel ännu kvar mina sommarblommor vid Sivs gravplats på Björna kyrkogård, även om de visar en viss överblomning. Men de har ännu kvar en liten del av sommarens prakt. Den milda väderleken bidrar även till att det ännu är möjligt att plocka numera verkligt fullmogna lingon. 


Hösten är också den tid då allt liv förbereder sig för den kommande vintern. Även här uppe på Tallbacken görs sådana förberedelser. Jag har avslutat vedhanteringen genom att dels inomhuslagra en viss mängd som kommer att räcka för att erhålla den värme som erfordras framöver. Dels har jag täckt över en stor vedhög som kommer att hållas någorlunda torr tills våran. Jag kommer också att invintra komposten. Detta sker genom att isolera den mot de minusgrader som väntas komma. Några äpplen att tala om blev det inte på mitt äppelträd i år och bärskörden är också avslutad. Gräsmattan har jag ännu inte "höstat in" men det verkar bli en del fina dagar framöver så kanske även det blir av.


Jag brukar ibland skoja och säga att nu kan jag likt björnen gå i vinteride. Det är väl inte helt med sanningen överensstämmande men visst blir ett lugnare skede under vinterhalvåret. Men det blir väl även en del sysslor som hör vintern till som snöröjning och annat.Att njuta av en god pensionärstillvaro är väl inte heller helt fel.


Läget för Covid 19.

Jag har en bestämd känsla att till och med Folkhälsomyndigheten börjar bli less på pandemin. Men de fortsätter i alla fall att hålla sina pressträffar två gånger i veckan även om det troligen inte är någon tittarstorm kring dessa. Jag antar att en ökade smittspridningen orsakas av den ökade mängden festliga tillfällen bland ungdomarna. Det är lätt vid dessa tillfällen att det finns sådana som är smittbärare. Vi har återupptagit sammanträdena med GUBBRÖRAN. Men vi är noga med att hålla avstånd så smittorisken hålls obefintlig. Jag vidhåller fortfarande att det inte blir någon tydlig förbättring förrän det finns ett säkert och verkande vaccin.





Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards