injail

Alla inlägg den 12 oktober 2020

Av Jöran Lundberg - 12 oktober 2020 20:23

Vädret med höstrusk.

Första halvan av oktober har kännetecknats av ett ideligt regnande. Inte så mycket hårda vindar men ideliga lågtryck som gett rikligt med regna över våra nejder. Någon dag kan det ha varit uppehåll men så har det återigen regnat. Men de som är beroende av en någorlunda hög grundvattennivå som garanterar tillgången i sina brunnar de är nöjda med tillgången.


Förberedelser för hösten och vintern.

Det ideliga regnandet har orsakad många "kojdagar" då jag mest hållit mig inomhus. Det har fått tillfälle att syssla med städning i huset. Jag har i viss mån koncentrerat mig på källaren är det har blivit riktigt snyggt och fint. I våningsplanet har jag ju hjälp av hemtjänsten som kommer varannan torsdag. Jag har ambitionen att ansa gräsmattan och ta reda på alla löv som fallit från träden. Jag kör med uppsamlaren på gräsklipparen. Men det har än inte blivit så mycket bevänt med det på grunda av all blötan. Nu verkar det som ett högtryck skall påverka vädret de kommande dagarna. Det inger en förhoppning om att kunna fullfölja insamlandet av löv och gräs. Det arbetet ger min gamla lekamen både motion och träning, vilket jag tror gynnar min fysik.


Fortsatt smittspridning av COVID 19.

Den senaste tiden har det skett en viss ökning av antalet smittade. Dessbättre drabbar det i stor utsträckning den yngre generationen. Det är också de större städerna och tätorterna som drabbats. Orsaken sägs vara att man vid olika fester och sammankomster slarvat med ordningen. Det gör att vi äldre som befinner oss i riskgruppen måste även i fortsättningen iaktta en viss form av karantän som begränsar vår rörlighet en smula. Men jag måste erkänna att det inte sker lika rigoröst som i början. Till exempel har vi återupptagit sammankomsterna i "GUBBRÖRAN" där vi är noga med att hålla strikta avstånd.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20
21
22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards