injail

Alla inlägg den 28 juli 2019

Av Jöran Lundberg - 28 juli 2019 20:31

Hur tänker korsordsmakaren?

Jag löser rätt många korsord varje dag. Det har varit en hobby under många år. Och eftersom jag själv var korsordskonstruktör under tjugo år har man en viss insikt i gebitet. Detta innebär att man kan kanske tänka lite längre än andra. Bakom varje kryss är det en människa med den människans sätt att tänka. Samtidigt som kryssmakaren alltid måste bemästra grunderna för varje ordfläta som är ett spel mellan vokaler och konsonanter. Om det till exempel blir brist på vokaler så kallad vokalnöd, kan det resultera i fullständigt kaos. Det kan vålla kryssmakaren mycken huvudbry.

Jag kan berätta att jag var en av de första som konstruerade korsord med hjälp av dator. Orsaken till det var att jag var dålig på att forma en bra och tydlig text för hand. Dilemmat var att den tidens datorer var så långsamma i sin textbehandling. För min första dator (1979) en IBM 286-a tog det till exempel en dryg kvart att tugga över den till utskrift vilket idag tar mindre än en sekund. Något tålamodsprövande som gav upphov till mycket kaffedrickande. Dessutom var det inte alla tidningar som hade datorer som möjliggjorde mottagande. Det var först när de skaffat datasystem som var Windowsbaserade som det flöt någorlunda. Eftersom jag använde ett dataprogram som hette Corel Draw blev det ofta en krånglig och tidsödande process att forma det anpassat till pressens datorer.

Mina synpunkter på dagens korsord tänker jag behandla i kommande blogg.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Juli 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards