injail

Alla inlägg den 2 november 2018

Av Jöran Lundberg - 2 november 2018 21:48

Låt mig få tända ett ljus.

Allhelgonatid i mörk November. I kväll är det riktigt ruggigt och mörkt. Det faller otaliga regndroppar över den höstvåta marken. Av tradition har vi tänt ljus på våra anhörigas gravar. Detta för att minnas deras idoghet här i jordelivet. En liten dikt jag hittade i mina papper idag får fullkomna och fullborda mina tankar.

Den heter.


Ett ljus

Ett ljus över stoft som förgängelse tär, bär en hälsning från en hängången värld.

Det minner oss om hur de verkade här, hur de hinsides redde sin färd.


Fast stoftet i graven förgängelse ser, förintas och åter blir mull.

Finns det ett hopp som himlen oss ger, ett hopp för frälsningens skull.


Så är det ett ljus över graven tänt, ett förhoppningens ljus för livet.

Det budskapet blir tröst i förgängelse sänt, det son blir i evighet givet.


Sä låt oss det tämligen väl besinna, den sanning som över livet står,

om vi någonsin räddning skall finna. Vår himmelska väg över nåden går.


Då kanske ett ljus med flämtande låga, kan skänka båd läkdom och tröst.

Dess svaga sken har måhända förmåga, att bringa värne i mörknad allhelgonahöst.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10
11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards