injail

Alla inlägg under augusti 2016

Av Jöran Lundberg - 23 augusti 2016 22:44

Surströmming.

Den här veckan går i surströmmingens tecken. I morgon onsdag kommer OLD-fejs att underhålla vid en surströmmingsfest i Svedje, Då blir det väl att inmundiga x antal firrar med dito diverse tillbehör. På fredag underhåller samma supergäng vid en surströmmingsfest i Leding. Då blir det väl åter att inmundiga x antal firrar med ty åtföljande tillbehör. På lördagskväll är det surströmmingsfest nere vid Mopärlan i LIIF-s regi. Återigen blir det väl att ”trö i sig” x antal firrar som traditionellt tarvar vissa tillbehör och dito dryckjom. Hur mycket dioxin och PCB man därvid intager går väl inte ens vetenskapligt fastställa. Nu har jag väl levat så länge och dessutom inte är gravid (vad jag vet) så det torde inte innebära någon större risk. Jag får väl ”hägde” på intaget framöver.

För att ytterligare prisa denna fermenterade produkt bifogar jag en dikt som jag nedskrivit vid något tidigare tillfälle.

 

En nyttiger fisk.

Den fisk som vi förtärt i dag har givit oss ett visst behag

Den syrats på ett konstfullt sätt så den till slut har blitt en rätt

En rätt så konstig rätt

 

Denna fisk har preparerats synnerligen fermenterats

av behandlingen blitt ”slak” därvid fått en syrlig smak

Va ä de för sak.

 

Ock denna fisken, mjäll och fin gett oss dagens dos av dioxin

kanske kan den därtill ge en smärre kvantitet av PCB

Så tackar vi för de.

 

Fast EU nästan den förbjudit har fansens hurrarop dock ljudit.

I land och stad, från man till man har maning gått för fisk så grann

Allt väl, minsann!

 

Så mätt och däst man kliver av förrän man helt har gått i kvav

och lever gott i alla dar. Dock en ljuvlig doft blir kvar

Ty den som spar han har.

 

Så längtar vi till nästa stämma att smaka få en riktig klämma

av rutten fisk som oss behagar att ingen alls på äldre dagar

går omkring och klagar.

 

Ingen människa blir purken  om det till sist blir slut i burken.

Ty snart vi åter  syns igen och käkar fisk som bara den

”väl mött min vän”.

 

 

Av Jöran Lundberg - 22 augusti 2016 23:13

Jag hittade

en gammal förteckning som beskrev ett urval meningar på björnamåle. I brist på annat skall jag skriva ner några sådana, förhoppningsvis till någons förnöjelse.

  1. Han vänne agesia ut på tröja för hon varl nalta minner skiti.
  2. Na Leontina hadde n¨ grannen jänte. N´Petter anvara na rakt langen stann..
  3. Kanken vell fegan brättes, där han gå lava hörnern.
  4. Dä ryk länge te gamstöbba
  5. Dä bli mytje karafor bårti gamhöe. Dä kalles för hömôe.
  6. Myra va hele ögnsyrna lang.
  7. Lillpajken drog separatorn at mamma sin. Då feck`en drecke blåmjalka.
  8. Na Gullros sto bara å janke, för hon sku snart dellå kalve.
  9. Dä ä sôbben vä nykängern, men sôlern ä nalta hälket.
  10. Då finfalke träffes, då pusses dam. Int gör va dä  na.
Av Jöran Lundberg - 21 augusti 2016 22:19

Hittade i mina annaler en liten dikt som jag publicerar i min blogg i kväll. Kanhända det blir till tröst för någon.

 

Ett enda litet ord.

En enda litet ord en gest av vänlighet

”Hej hur har du det i dag? måhända räcker

Ett enda litet leende, med lust och sinnlighet

en hoppets känsla hos den sorgsne väcker.

 

En enda liten blick av vänlighet som strålar

kan bota sår som sargat mången själ

Att ymnigt ösa ur de vänlighetens skålar

som  skänker tröst för både fri och träl

 

Och när du slösar med  ett litet handslag

en blyg beröring, en vänligt menad gest

En kram, ett förstulet litet famntag

förvandlas livet till en glansfull segerfest.

 

Vi är tillsammans, vi är skapta för varann

att sprida hoppets ord till någon  som vi ser

En livsuppgift så god och rik och sann.

som verklig sinnesfrid  åt livet ger.

 

Den slagne som du möter kan få vård

med ett leende vid dina ögons ljus

i en trång tillvaro,  i en värld så hård

finns hopp om frihet mitt i livets brus

 

Vi kan tillsammans forma livets mönster

när vi ärligt bryr oss om varann.

Åt en vilsen kan vi öppna hoppets fönster

som skänker oss en värld så rik och sann

 

När så det lyser frid vid varje andetag

ständigt  visande ett vänligt sinnelag

som sprider verklig kärlek och behag

då blir livet som en  evig lyckodag

 

 

 

 

 

 

Av Jöran Lundberg - 20 augusti 2016 22:02

Jubileum.

Det har varit festligt värre i Missionskyrkan i dag. Då firade nämligen missionsförsamlingen sitt 120-års jubileum. Ett 60-tal medlemmar och f.d medlemmar hade anmält sitt deltagande. Det började med visning av en utställning med foton från förr i tiden där gästerna kunde umgås och prata minnen. Det visades också bildspel och videofilmer som visade avsnitt ur församlingens  olika verksamheter. Under tiden serverades även plockmat till gästerna.

Efter hand samlades de inbjudna till en festmåltid bestående av en k grillrätt med tillhörande sallader. Ett program med glimtar ur tidigare historia varvades med skojiga lägersketcher framförda av ett gäng ungdomar. Middagen avslutades med kaffe och kaka.

Vid en eftersits med samling i kyrksalen fokuserades informationen på församlingens uppgifter i framtiden. En uppgift som innehåller kristen fostran i barn och ungdomsgrupper såväl som sociala och praktiska åtaganden i en globa och förändrad värld.

I morgon avslutades jubileet med en gudstjänst fokuserad på församlingen roll i det framtida Långviksmon.

Av Jöran Lundberg - 19 augusti 2016 22:26

En bärande tradition.

Varje år vid den här tiden är det tradition att en viss Göteborgare ( med anknytning till bygden) kommer upp för att fylla på sitt förråd med det hälsosamma bäret med blå färg. Jag har den ovedersägliga förmånen att vara den som är ciceron under denna naturupplevelse. Den tradition jag ovan har beskrivit  har fullföljts även i år och timade just i dag.

Tillgången på denna naturens rikedom var så där medelmåttlig men vi lyckades ändå rafsa ihop snett under 20 liter innan det började regna. Detta fägnade en belåten Västkustbo. Allt är således frid och fröjd.

Det brukar ju vanligtvis bli rätt sent med mitt bloggskrivande och ibland blir det inpå småtimmarna innan jag slutligen ”trycker dit” det färdiga alstret. I kväll har jag god tid på mig för detta eftersom jag tänker glutta lite på damernas OS-final i fotboll och den begynner inte förrän framåt halv elva. Det skulle vara smaskens om de för en gångs skull kunde vinna över de tyska damerna. Men det är väl ändå bara ett önsketänkande.

OLD-fejs skall underhålla vid två surströmmingsfester kommande vecka. För den skull har jag spånat på några visor att uppmärksamma denna försurade maträtt med. Egentligen är väl denna fermenterade produkt inte värd all uppmärksamhet men vad gör man inte för att folk skall trivas och OLD-fejs röna den uppskattning som detta illustra sällskap är värt. Ni vet väl att det var en ren olyckshändelse att surströmmingen över huvud taget kom till. Det hände sig nämligen att några fiskare hade fåt en riklig fångst av detta havets silver och när de då skulle salta ner fångsten hade de för lite salt så halten blev för låg för att fisken konserverades. I stället började den jäsa (fermenteras) och erhöll således denna säregna doft och smak.

Denna produkt har en unik ställning i en värld av gourmeter. Endera älskar man den till vanvett eller också hatar man den med samma otroliga intensitet. Ingen annan maträtt ger således upphov till sådana känslor i sinnevärlden

Men nu är det fotboll som gäller.

 

Bollen är rund

men den får rulla en stund

innan jag, frisk och sund

tar mig en blund

Av Jöran Lundberg - 18 augusti 2016 22:15

Välsignelse får vi.

Av och till har jag skirivit en del epos med bilder från Bibeln. Här hittade jag en från Gamla testamentet som ni får er till livs i kväll.

Vid Jabboks vad.

”Jäg släpp däg i´nt,” sa´n Jakob då han brôtes vä Gud!

Han va lit¨n å klen, sä  dä va hårda bud

Hörr de skull slut, de va no ganska givet

han hadde täje ne grepp å kämpa för livet.

 

Vem du än ä gett du tjvunget välsign mäg.

Jäg är tjurit å bäg så jäg gå int nan väg.

Jäg brôtes dells mararn, ôm növändit är

Din välsignels vell ja ha, dä ä dä jä begär.

 

Min välsignelse får du, sa den främmene kär

Du ha brôtes ärlit, å vönne, den Jakob du är

Israel ska du kalles framgent i tiden,

Den löna fo du, för du ha vönne sttriden

 

Men söm e minne ske jeg sla däg på ron.

Dä gör jäg bara bara för å stärk däg i tron.

För då du gå kring å halt häri live

Du allten sku minnes va de ä söm ä skrive.

 

Välsignelsa behöv vi väl lite te mans,

Ôm dä skull bli rektet å ve känns vara hans.

För ôm de skull på Heeranom bero

skull vä stärkes varn da i vönn tro.

 

Fast vä ä häppå jorla bara ett bloss

Sä ha vår Herre sån omsorg om oss

Att  Han vell beskärm ass varevige da

Å hjalpe ass hemåt. Den tron ha ja.

Av Jöran Lundberg - 17 augusti 2016 22:31

När natten faller på

När natten faller på och tystnat dagens ljud

Jag gärna sänder då en tanke till min gud

En liten stilla stund för vilans  ljuva ro

Som har sin rot och grund i  sann och ärlig tro.

 

Slut är jakt och jäkt,  jag äntligt vilar ut

som en stilla fläkt det känns vid dagen slut.

Jag i mitt hjärta gömmer en känsla ren och klar

som i friden gömmer hemlighetens svar.

 

Så har jag ro och tröst vid varje andetag

ty min Gud förlöst min långa arbetsdag

en stilla ljuvlig röst förkunnar då att jag

fått min längtan löst, vid änglars välbehag

 

Av Jöran Lundberg - 16 augusti 2016 22:07

Olympiska spel.

Ingen har väl lyckats bli helt ovetande om att det för närvarande pågår olympiska lekar borta i Brasilien.  Det är bara 2 aber. Det ena är att det utspelar sig på andra sidan jordklotet med ty åtföljande felvända tider då det mesta sker under för oss nattliga timmar. Det andra är att det sänds på kanaler som inte alla är begåvade med. Dessbättre går alla OS-sändningar på kanaler som ingår i vårt abonnemang. Så för oss är detta inget problem.

I kväll spelade vårt damlag en avgörande match mot värdlandet Brasilien, med svenskkändisen  Marta som anförare. Oavgjort efter full tid och förlängning, så matchen måste avgöras på straffar. Efter stor dramatik stod Sveriges damer som segrare och blev därmed klara för final, Som spelas endera mot Canada eller USA. Mycket intressant. Topplaget Brasilien får spela match om tredje pris.

Jag har inte följt med i sändningarna i någon större utsträckning men jag tror att det gått rätt hyfsat för gamla Sweden. Några medaljer har det väl blivit, då kanske framförallt i simning. Det är ju många grenar på programmet och därmed många medaljer som är i omlopp så en viss liten skörd skall det väl bli.

Kanske blir det anledning att återkomma till ämnet vid ett senare tillfälle.

Gonatt och gomorron!

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31
<<< Augusti 2016 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards