injail

Alla inlägg under mars 2019

Av Jöran Lundberg - 15 mars 2019 21:40

Det lider mot kväll


Det lider mot kväll, dagen nått sitt slut

natten framskriden tid att vila ut

känna frid och ro

Mycken omsorg bär den, uti sysslans tid

tidsförrådet fyllts av idel verksam id.

Arbete och strid.  


Tidens kvarnar mala monotont

när himlasäden krossas, det gör ont.

som något sår

Ser sanden uti livets timglas rinna

de många möjligheterna försvinna,

i dunkla spår.




Av Jöran Lundberg - 14 mars 2019 22:01

Väderleksrapport.

Av och till brukar jag vanligtvis kommentera väderläget. Dels för en del bloggdiggare som med förkärlek ägnar sig åt att titta uti vädret. Dels för min egen del som en viss dokumentation för framtiden.

Mars har varit annorlunda i förhållande till Februari som var relativt snöfattig. När vi närmar oss mitten av månaden Mars kan vi konstatera att den hittills bjudit på en par riktiga urar. Den senaste kom under gårdagsdygnet och levererade sådär en cirka 15 centimeter snö. Idag var det rätt milt och närmade sig plusgrader varför det i stort sett övergick i regn.

Enligt Yr-s långtidsprognos kommer det fortsättningsvis att vara mildväder. Det är därför troligt att det inte kommer så stora mängder snö. Vi väntar också på att det så småningom skall bli lite vårkänning även här uppe i kalla norden. Det känns riktigt skönt. Ett poem om Mars avslutar


Mars månad.


Mars en mellanmånad är

med den vi väntar en vår

vi lägger bakom oss vinterns besvär

ty snart är det solen  som rår.


Men än kan den bjuda på någon ur

som minner om vinter och snö

minusgrader som temperatur

då vi väntar oss slask och tö.


Då är det bra att ha tålamod

i förvissning om sommar en gång

ty den kommer om viljan är god

med sol och med fågelsång.


Då kommer en tid med förhoppning

om trivsel i solens värmande ljus.

löv spricker ut och blommans knoppning

skänker skönhet och fägring i hem och hus.





Av Jöran Lundberg - 13 mars 2019 22:28

Något träget


Det är alltid angeläget

och någonting så träget

att ofta kolla läget

utifrån ursprungsläget

ty något oförväget

kan man kolla tabelläget

och styra stämningsläget

till värsta bottenläget

med bistra kostnadsläget

som beror på marknadsläget

och sysselsättningsläget

för brytande av dödläget

i arbetsmarknadsläget

och konjunkturläget

ty katastrofläget

i södra fiskeläget

beror på inkomstläget

men man jobbar oförväget

att byta underläget

till det sanna överläget

som beror av kostnadsläget

och det vikande börsläget

som gett sig av från ursprungsläget

till rena världsmarknadsläget


Av Jöran Lundberg - 12 mars 2019 22:16

GuldHanna


 

Av Jöran Lundberg - 11 mars 2019 21:45

En traktor från förr.

I tidningen KVÄLLSSTUNDEN, som jag prenumererar på, läste jag om någon som renoverat en gammal Amerikatillverkad traktor av märket FARMALL. Den var från 1938 och sades vara renoverad i originalskick. Men efter vad jag kan se var den utrustad med gummihjul vilket de första Farmalltraktorerna inte var. De hade nära två meter höga järnhjul försedda med ordentliga gripklor, också av järn.

Detta kan jag konstatera efter att i min gröna ungdom på trettiotalet ha umgåtts med en  Farmall. Det var nämligen så att Albin Lundberg i Långviken hade i mitten av det decenniet förvärvat just en sådan. Den var utrustad just med sådana mastodonter till jul. Framtill hade den bara ett hjul vilket bidrog till att den var lätt att svänga runt. Albin for då runt med sin traktor och utförde plöjning och harvning åt jordbrukarna runt Storsjön. Den hade ingen växel för transport utan fick köras i "gångfart" mellan gårdarna. Det var heller inte så bekväm transport då bakhjulens järnklor gjorde färden tämligen skakig. Motorn var på 18 hästkrafter, startades på bensin och kördes sedan på fotogen som var billig på den tiden. Jag tror man kunde köpa den för fem öre litern.

Albin Lundbergs far var Nils Nicke Lundberg, bror till min farfar Johan Lundberg. Nicke Lundberg innehade det jordbruk som Gerhard Sjökvist har i dag. Albin lät sedan bygga det vita hus som är intill. Han drev ett litet snickeri i källaren och försörjde sig också som målare.

Jag har försökt att skanna in en bild på en gammal Farmall traktor men misslyckats i kväll. Kanske kan jag återkomma i en senare inlaga.

Av Jöran Lundberg - 10 mars 2019 21:12

Ett båtminne.

Under de här dagarna har vi här på 'Tallbacken i vår gemenskap samtalat om massor av olika händelser som blivit till kära minnen. Många av dem kretsar naturligt nog runt våra vistelser uppe vid stugan i Hemsjön. Det är mer än femtio år sedan vi första gången var där uppe.

Ovanför öppna spisen hänger en liten barkbåt med mast och segel av en bit näver. Den kom till en sen höst när vi hittade en rejäl bit bark på en tallstock. Efter att ha snidat den i utmärkt båtform, satt mast och segel på den, satte vi den i sjön. I den goda västliga vinden seglade den i väg med god fart. Det dröjde inte länge förrän den var utom synhåll ute på den öppna sjön.

Vi väntade träget på att den åter skulle dyka upp men vi spanade förgäves. Vintern kom och därefter åter en sommar. Hela den sommarn gick utan ett enda besök av vår barkbåt. Men det blev åter vår och sommar vid vårt älskade paradis med många kära besök. Ingen barkbåt. Men när det åter började lida mot höst fick vi till vår förvåning se den lilla båten som låg nere vid strandkanten. Vi frågade oss och båten varför den varit borta så länge "Jag har seglat jorden runt" svarade båten. Efter en sådan strong insats tyckte vi att den förtjänade en hedersplats i vår stuga. Så nu hänger den där till beskådan och beundran.

Av Jöran Lundberg - 9 mars 2019 22:06

Rätt låt vann.

I kvällens final vann John Lundvik med låten Too late for love en överlägsen seger. Fullt godkänt från alla internationella jurygrupper och fick också TV-publikens röster. Det är inte allas otroligt att den kan gå rätt långt även i den stora finalen.

Av Jöran Lundberg - 8 mars 2019 21:56

En trösterik högtid.

I dag hade vi gudstjänst för min älskade Siv i Missionskyrkan. Det blev för mig personligen , och jag tror även för mina nära och kära en högtidsstund. Där fick vi tillsammans med övrig släkt och en stor del av bygdens folk ta ett fint avsked. Personligen har jag erfarit mycken tröst i alla mina många vänner från när och fjärran som visat en så stor empati och genuint deltagande inför min förändrade livssituation.

Vid den efterföljande minnesstunden var det många som i telegram och eller vittnesbörd visade ärlig uppskattning av hennes livsgärning. Siv hade många oerhört fina egenskaper som inte minst jag och våra barn fick ta del av. I dag  blommade dessa ut i alla de fantastiskt fina minnen som många hade fått genom Sivs rejäla och rättframma liv. Det hjälpte i alla fall mig att repa mod inför de kommande dagar jag hoppas få många av.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards