injail

Alla inlägg den 4 mars 2019

Av Jöran Lundberg - 4 mars 2019 20:59

Fylld av vänlighet.

Stefan Einhorn har utkommit med en ny bok som heter Konsten att göra skillnad. Han blev i kväll intervjuad i Fråga doktorn och deklarerade där så fint om ur viktigt det är att sprida glädje och vänlighet omkring sig.En recensent skriver följande:

Bokens moralsoppa tillreds så här: Börja med ett rågat mått dygder, blanda ner några anekdoter om enskilda människor som gjort skillnad i världen, tillsätt biologiska bevis på människans godhet och krydda med konsekvensetik. Täck sedan anrättningen med ett ansvarsbegrepp så tunt skivat att det inte går att använda om någon annan än individen. Skänk sedan den färdiga rätten till de fattiga. Må sedan bra för att du, med Gandhis ord, har varit den förändring du vill se i världen. I kvällens intervju menade han att människan i grunden är god och gärna vill medverka till en gemenskap fylld av vänlighet. Han påstod också att ett kärleksfullt liv var gynnsamt och befordrande för hälsan.

Personligen har jag också gjort liknande erfarenheter. De gånger jag har kunnat medverka till en atmosfär av förtrolighet och gemenskap har jag känt mig stärkt till både kropp, själ och ande. De tankarna har även funnit sin gestaltning i många av mina dikter och sånger. Ett exempel på detta är när Inga-Britt Svensson på You-tobe sjunger sången "Strö blommor" den sång jag skrivit texten till. Googla Inga-Britt och lyssna.

Jag lägger in en bild från kvällens intervju:


 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards