injail

Alla inlägg under januari 2015

Av Jöran Lundberg - 7 januari 2015 22:51

Något om tungomål.

Under de år jag särskilt intresserat mig för vårt dialektala språk som jag titulerar Björnamåle har jag kommmit underfund om att det i viss mån har uttryck som förenklar det språkliga ungänget.

 Om jag säger ”rack pärninga?” måste man kanske i vanligt språk säga ”var det tillräckligt med pengar?”. Ett annat ord som på ett enkelt sätt säger mycket är ordet gatt som kan översättas med: ”jag var tvungen till att” Jag brukar illustrera detta med följande lilla händelse: Det var två jänter sö såt på bussn från stan upp te Björna. Då sa den ena: ”Hördu  n´Sven vell at mäg”. ”Men stinta att int du lätt´n” sa den andra. ”Tront du ja gatt”.

Kjes ut är lika med utvälja, spakvattne är det samma som lugnvatten och dratt´n det samma som drunkna. Om man vid bakning av tunnbröd har sopat för dåligt så att det är mjöl kvar när man gräddar så blir brödet gulfärgat. Det kallar man ”bräntfis´n”. Att ”knala opp” någon betyder att man brottat ned densamme. Trygern finns längs ner på stavarna men kan också betyda snöskor. Ne rappel är något som i högsta grad är i oordning. Töfel jetta är det samma som ”jag blir nog tvungen till att”.

Jag var på Arlanda på hemväg till Gideå flygplats när jag hörde två genuina nolaskogsare som resonerade med varandra. När de såg gratisfrukten som var upplagd sa den ena : ”Vä töfel jetta ha ass  n´banan. ”Ja öm du gilla töcke apgodis sä” sa den andre. Tänk vad något lite dialekt kan pigga upp.

Med det är det väl dags för mej att ”piigga ner”. Allt för att samla krafter för en god morgondag som jag förnummit skall innebära mer snäskottning.

Gonatt o gommorron.

Av Jöran Lundberg - 6 januari 2015 23:10

Regimskifte.

Nu har MODO blivit Jonsonligan. Till den verkan det hava kan. Någon radikal förändring i spelet kunde man inte märka vid kvällens bottenmöte mot Brynäs. Samma loja tempofattiga spel som tidigare. Dessutom bjöd de gång på gång in Brynäs till en enkel måltid. Ett idiotiskt byte i förlängningen bäddade för att Modo tappade bonuspoängen än en gång. Det gör att laget fortfarande ligger som kvackande grodor i bottenträsket. Nu har de inte ens ögonen över ytan.

Vi har begåvats med lite snö, så där en 10-15 centimeter. Kanske kan det så småningom bli lite skoterföre. Desssutom tjänar snöfallet till att det blir nyttig motion för  85-plussaren.

Av Jöran Lundberg - 5 januari 2015 21:13

Mot ljusare tider.

Det är förunderligt men visst längtar man till dess att ljuset skall komma tillbaka och dagarna blir längre. De gamla som levde förr i tiden påstod att till nyår hade dagen blivit ett kanksteg längre och till tjugondan (13 jasnuari) hade den vuxit en släalängd. I vilket fall som helst går vi mot vår och sommar då vi kanske får uppleva en annorlunda tid.

Eftersom det är rätt minimalt med snö var det möjligt att ta sig upp till fritidshuset i Hemsjön med bil häromdagen. Gjorde därför ett hastigt basök för att se efter hur det stod till. Samtidigt hade jag kameran med mig och tog några bilder som skall illustrera den korta vinterdagen med dess trolska ljus. Skall försöka kopiera in några av dessa.

         

Den korta vinterdagens ljus är förtrollande vilket innebär att varje årstid har sin tjusning. 

Av Jöran Lundberg - 3 januari 2015 20:13

Skall försöka  visa er några biler med anknytning till julen.

Bilden visar julgranen som jag odlat på min egen tomt.

 


 

Én riktigt vacker amaryllis har vi också.

 

Det är fyra klockor och på nästa stängel blir det fyra till

   

Av Jöran Lundberg - 1 januari 2015 21:59

Årets första dag.

Nu skriver vi 2015, ett nytt år ligger framför. Egentligen är det väl inget märkvärdigt med det. Bara en ny dag helt enkelt. Oavsett om det är årsskifte eller inget skifte alls så ligger framtiden för oss alltid höljt i dunkel. Det är som att vandra i mörkret med endast en liten lykta att lysa med. För varje steg man tar blir en liten del av vägen uppenbar och leder oss vidare.

Om man rätt tänker efter är det väl en nåd att vi inte veta så mycket om framtiden och att vi får ta det lite eftersom. Alla framtidsplaner lever ju under de förutsättnigarna..

Förr i tiden pratade de gamla om ”trettondagsschälja” som betydde att kring den tiden blev det några blidvädersdagar. Nu har vi haft schälja sedan dagen före nyårsafton och det verkar som om det kommer att hålla i sig några dagar till. Risken är förståss den att den lilla snö vi har kommer att smälta bort och i stället ge oss en massa ishalka.

Nåja vi får ta det väder vi får och vara nöjd med det. Så låter jag livet gå vidare, nu nrmast mot en skön vila. För att stärkt gå till en ny spännande del av farmtiden.

Gonatt och gomorron.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Januari 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards