injail

Direktlänk till inlägg 1 december 2013

Nu ör Advent.

Av Jöran Lundberg - 1 december 2013 20:32

I decembertid.

Det är första dagen i årets sista månad och dessutom den första söndagen i andvent. I dag har vi haft aventsgudstjänst i Missionskyrkan. En mycket fin sammankomst med många deltagare. ”Gamsångara” sjöng en hel del kända adventssånger, bland annat Hosianna en hymn som vi sjungit varje år så länge jag minns.  Eftersom det är mer än sextio år sedan jag kom med i kören bör stämman vid det här laget vara någorlunda väl inövad. Jag brukar säga att vi kan stå på huvudet och sjunga den om det erfordras.

Kennet Nilsson, vår nye församlingsledare, predikade och berörde givetvis Jesu intåg i Jerusalem. Det blir inte bara några glest strödda ordfrön som blir sått i församlingsbornas hjärtan då han predikar ty han spar minsann inte på utsädet. Om bara hälften fann grogrund i den Equmeniaförankrade åkertegen skulle det troligen växa så det knakade. Men det mesta föll nog i vägdammet Tyvärr!

Som många av er vet har ockå Långviksmon nåtts av den allt mer ökande ström av flyktingar som väller över vårt land. Det innebär också att menigheten i våra sammankomster och gudstjänster förändras eftersom en hel del av dem är kristna. För att de inte skall känna sig utanför försöker vi i möjigaste  mån tolka till engelskan som många av dem behärskar. En grannlaga uppgift då ”de vanliga” mötesdeltagarna inte är lämpade för den uppgiften. Samtidigt är det viktigt att de kommer in i gemenskapen, till nytta för både dem och vi.

För en tid sedan skrev jag en dikt som behandlade dagen tema nämligen Jesu intåg i Jerusalem. Den får avsluta min blogg i kväll. Håll till godo.

Bara en åsna.

Bara en åsna behöver jag

för min bejublade färd

Den skall bära mig en triumfens dag

inför en beundrande värld.

 

Klapprande steg i gatans damm

vidöppna öron som lystrar till ljud

Jag bär honom villigt allvarsam

en tjänst för min Herre och Gud.

 

Det är  förväntan, triumf och glam

bland folket som kantar hans färd

Nu jublet stiger till mästaren fram

långt ifrån krig och svärd

 

Palmblad och mantlar läggs till din ära,

det sjungs Hosianna i höjden.

Att i denna stund få mästaren bära

ger mig den yttersta fröjden.

 

Att få vara ett simpelt åsnesto

som bär dig mot lidandets stund

En uppgift utförd i innerlig ro

ger stolthet på visshetens grund

 

Via dolorosa väntar dig Gud

övergiven och ensam du går

En enkel åsna bejakar det bud

som frälsningens under förstår.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< December 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards