injail

Direktlänk till inlägg 7 februari 2013

Att känna förtröstan.

Av Jöran Lundberg - 7 februari 2013 22:57

Tillit!

Var på sammankomst i Hemling i kväll där Carl-Olov Hultby undervisade. Han talade om förtröstan och tillit. Hur viktig den fulla tilliten är för oss mnniskor. För ett barn i en familj som inte kan känna fullt förtroende för sina föräldrar, vilka på ett eller annat sätt spolierar den hela och fulla tilliten,, kan det få förödande konsekvenser.

Jag erinrade mig då en händelse för en massa år sedan. Jag var rätt så långt upp i åren när jag deltog som ledare i ett barn och ungdomsläger en sommar. Vi var vid fritidsanlggningen i Rödvattnet. En solig dag badade jag tillsammans med ungdomarna. Solen sken,. Det var varmt i vattnet och vi rasade och stojade alldeles väldeliga. När jag gick tillbaka till lägergården från badet kände jag plötsligt hur en liten barnahand  slöt sig i min. När jag tittade ner såg jag in i två tillitsfulla och beundrande barnaögon. Det var en liten grabb som slagit följe med mig. När vi gick där ställde han följande fråga: ”Hur många tusen år är du egentligen”? Frågan föranledde oss att ha ett mycket intressant samtal om gammal och ung. Trots stor åldersskillnad kan man mötas på samma nivå om man med fantasins hjälp överbryggar den mentala och emotionella klyftan. Den stimulans jag fått från kontakten med ungdomar under en stor del av mitt liv har säkert påverkat mig i positiv riktning. Bidragit till att alltid ”tänka ungt”.

Hur gammal är du egentligen? Ja det är svårt att svara på. När år efter år staplas på varandra och blir till en olidlig massa är det lätt att tänka att nu är det kört. Dessvärre är det många äldre (och även yngre) som tänker så, vilket kan ha negativ återverkan på levnadssättet. Som någon tänkare en gång så sant har skrivit:

Det gäller att vara positiv, positiv här i ditt liv.

Visst får man också va naiv det är inget fel motiv

Men bli framförallt ej negativ för det är en usel giv

Men om du är positiv, då får du mest ut av ditt liv,

Ja om du är positiv då får du mest ut av ditt liv.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards