injail

Alla inlägg den 29 november 2010

Av Jöran Lundberg - 29 november 2010 20:29

Ibland tycker man att det inte händer någonting som är värt att skriva om. Ifall man då skriver om det som inte är något att skriva om kan det i nödfall bli en mer eller mindre intressant historia.

Kylan håller i sig här på Tallbacken det vill säga runt 13-14 grader minus.

Jag har lovat att hugga en julgran til kyrkan så därför var jag ner till Götes hygge mitt på dan i dag. Där var det ännu kallare (runt 20 minus) men jag lyckades ändå att se ut en, som jag tror rätt hyfsad gran. Får väl fortsätta med den uppgiften i morgon.

Våran TV har tillfälligt tillfrisknat så nu kan KäraHU få sin vanliga dos av olika programutbud. Men vi är ändå inne på att skaffa någon annat system för mottagningen. Det skall bli spännande att se hur det blir.

En liten reflektion kan jag väl kosta på mig så här inför den snart stundande December. Alla olika reklammedia är för närvarande nerlusade med så kallade "Julerbjudanden". Där skall man således lockas att tro att man kan göra ett förnämligt klipp. I själva verket är det firmorna som står för erbjudandet som är de verkliga segrarna. Det gör att jag kommer att tänka på en dikt av Alf Henriksson Den lyder så¨här. Den heter "Bondens liv"

Bonden som får en rekordstor skörd

Känner sig utomordentligt illa berörd

Nästa år kommer tydligen skatten att sluka

allt vad han sammanbragt genom att åkerbruka.

Hans lugn är försvunnet, hans själsfrid är skral

när året gått in i sitt sista kvartal.

Då måste han ila till stan med sin kassa

och köpa sig jordbruksmaskiner i massa.

För den bärgade äringen köper han vilt

traktorer och annat avdragsgillt.

Dem måste han framdeles olja och smörja.

Ja nog har han orsak att sucka och sörja.

Och nästa år är han ute och kör,

med ting som han inte har användning för

Hans mödor förstoras, hans liv blir en börda

de år som han lyckats för bra med att skörda.

Med det hälsar jag all rara bloggdiggare en God Natt.

Lev rätt på alla sätt, ät vinegrette. Hejdå Jöran

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15 16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2010 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards