injail

Alla inlägg den 19 mars 2018

Av Jöran Lundberg - 19 mars 2018 22:31

#metoo.

I skuggan av #metoo-rörelsen har ett dödsfall nu inträffat. Det är förre VD-n för Kulturhuset vid Sergels torg, Benny Fredriksson, som valde att ta sitt eget liv efter att i december 2017 blivit utsatt för ett mediadrev i Aftonbladet. Om substansen i tidningens artiklar vågar jag inte ha någon uppfattning, men tydligt är att de varit fräna i sin kritiska granskning. I början av december 2017 valde Fredriksson att avgå från sin VD-tjänst efter tidningens agerande. Svallvågorna efter drevet blev honom för tungt. När Fredriksson var i Australien för en tid sedan kom budet om att han hastigt avlidit. Enligt senare uppgifter visade det sig att det var frågan om självmord. Tidningen är mycket självkritisk efter det ödesdigra beskedet.

Man kan med fog konstatera att #metoo-vågen har varit på gott och ont. Det kan misstänkas att i en stämning som infekterats av känslosamma motsättningar konflikterna förstoras till sådana proportioner att de förlorat sin förankring i reala värden. När sedan medierna ger ytterligare syre till brasan kan det få ödesdigra följder. Jag har lärt mig att det ändå är klokast att alltid agera med sans och måtta. Trots detta tror jag att rörelsen har gett oss viktiga erfarenheter för framtiden.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards