injail

Alla inlägg den 16 mars 2018

Av Jöran Lundberg - 16 mars 2018 20:14

Mitt första jobb.

Eftersom mina föräldrar hade ett litet jordbruk med några mjölkkor var det naturligt att även som barn rycka in och hjälpa till där det var nödvändigt och som omfattade de sysslor man orkade med. Särskilt på somrarna i slåttern och höbärgningen. Det var ett naturligt sätt att bidra till familjens försörjning. Det var inte frågan om någon lön därvidlag.

Men när jag var tio eller elva år en sommar blev jag lovad arbete i min pappas cementvarufabrik. Firma bröderna Lundberg hade i början av trettiotalet införskaffat en cementrörmaskin ifrån Danmark. Det var så att den betongblandning som utgjorde materialet till cementrören skulle skottas upp i en doseringsanläggning som succesivt fyllde rörformarna. Det var således min uppgift att fylla den lämpligt med bruk. Når man tillverkade mindre storlekar av rör gick det inte så stora mängder av material. Därför ansåg man mig lämplig att klara den uppgiften.

1 krona per dag fick jag i lön. Att jag minns det så väl beror på att när jag arbetat 35 dagar fick jag 35 kronor kontant. Pengarna använde jag till att köpa min första fiol. Ett instrument som sedan följde genom resten av livet. Det dröjde sedan inte så länge förrän mim bror Gunnar och jag lärde oss att själva tillverka cementrör. Då blev vi ansvariga för tillverkningen medan Bröderna Lundberg var ute på andra uppdrag.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2018 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards