injail

Alla inlägg den 17 december 2017

Av Jöran Lundberg - 17 december 2017 22:32

Svinaktigt.

En vanlig företeelse i hushållet förr i tiden var grisslakten. Julgrisen bidrog med många läckerheter på julbordet. Den införskaffades i god tid för att vara slaktfärdig till jul. Slaktades och tillreddes på många sätt. Det var i första hand skinka som saltades ner och koktes i tid för julafton. Men det var också olika syltor som pressylta och rullsylta. Leverpastej. Lungmos, m.m Till och med grisfötterna, som trampat i lera och dy blev till inkokta läckerheter. Den bidrog således på ett markant sätt till frossandet i juletider.

Det föranleder mig att bifoga en dikt jag skrivit nämligen:

Julgrisens memoarer.

 

Jag föddes en gång med en stor syskonskara

min moder som skötte oss var en riktig gris.

Stor ömhet och omsorg fick jag erfara

vi mådde som svin på alla sätt och vis.

 

Så småningom fick jag en egen tjusig stia

den blev min boning på denna fagra jord.

Med toa och ställe där jag kunde mig klia

varje dag fick jag gå till rikligt dukat bord.

 

Jag fick mjöl och potatis och svinaktig målla

Det var för en gris en stärkande diet.

Jag tänkte att det här kan väl aldrig hålla

det finns uppenbar risk att jag blir alltför fet.

 

En profet kom och ställde en underlig fråga

tror du, min vän, på något liv efter jul?

Sådana tankar kunde alls inte mig plåga

jag levde som prins i mitt grevliga  sjul.

 

Där jag hade min boning i världarnas vimmel

mitt liv skulle vara en lång evighet

Att tänka på tvärstopp och grisarnas himmel

var långt från misär och svårmodighet

 

Men en grådaskig dag i decembertid

allting plötsligt blev tämligen svart

Jag begrep inte ett dugg men fick ändå frid

ett hastigt slut på så lyckosam start.

 

Men skinka rullader och smaklig sylta

på julbordet bidrog jag svinaktigt med

Jag var ändå en rätt nyttosam gylta

även om det fasligt i skinnet sved.

 

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20
21
22
23
24
25
26
27 28 29 30 31
<<< December 2017 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards