injail

Alla inlägg den 15 december 2014

Av Jöran Lundberg - 15 december 2014 22:23

Något lite om måle.

Det var ett tag sedan jag behandlade vårt eget tungomål, så det kanske är dags igen. Jag har många gånger undrat över vart vissa av dialektorden kan härledas till. Ibland är det alldeles givet, men ibland är det svårare med härstamningen Till exempel ordet ”kragan” är lätt att härleda vilket är en omskrivning av kragen. Däremot ett ord som: ”schaljes” som betyder grimasera kan tyckas komma från helt olika härledningar. Ett ord som ”intjvätt” (= intet) kan man troligen härleda från just intet medan ett ord som hure /kana) eller tjeckel (dregla) är svära att hitta någon adekvat motsvarighet till.

Jag har också undrat över olika kraftuttryck som ryms inom den dialektala sfären. Med min sociala bakgrund har jag inte så lätt att finna alla sådana ord, men några skall jag väl kunna få fram. Attans så man då något hade gått på tok. Även Jädrans och Jämarns. Jäviken liksom Jäsiken hörde jag också någon som sa. Jädrans fehunn sa man då man skull nedvärdera någon. Då man skulle beskriva den onde blev det ofta Gamkärn ellr N´hin håle. Skrömta sa man om oknytt. Fariken var också ett uttryck jag erinrar mig liksom Fy Farao. Det finns säkert flera uttryck som jag inte kommit på här.

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23
24
25
26
27 28
29
30 31
<<< December 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards