injail

Direktlänk till inlägg 1 april 2012

Språkligheter och annat

Av Jöran Lundberg - 1 april 2012 16:55

Idag på palmsöndag tänker jag åter ägna en del av min blogg åt lite språkliga fundringar. Jag hörde i radio att man någonstans i Sverige  beslutat  använda det könsneutrala ordet hen i alla oficiella sammanhang. Och därmed helt bortse från benämningarna han och hon. ”Kan man tänka sig, Ville och Karin har fått trillingar”.  ”Men, va roligt för dem, vad blev det”? ”Det blev tre hen”. Svaret diskriminerar verkligen inget av könen, men är inte särskilt upplysande.   Eller: ”Tänka sig, hen fyller femtio år på söndag.” Tänker du uppvakta henen”? Ja, jag tänker ge henen en hengrej som passar hen perfekt. Jag gick naturligtvis till SAOL för att få svar på frågan. Ordet hen i svenskan betyder grov brynsten och hena är detsamma som bryna. Om man bryner ett stycke är det med ambitionen det skall bli mera skärpt. Att använda ordet hen tycker jag däremot inte är såskarpsinnigt.

Som jag nämnde förut var jag ute på en skotertur häromdagen. Det är ännu rätt god snötillgång, och mer har det kommit idag, så än är inte skotesäsongen över. Jag läste häromdagen nånstans om en svensk uppfinning som gjorde det möjligt att förlänga skotersäsongen rätt avsevärt. Ja det skulle till och med vara möjligt att köra skoter i Sahara. Den geniale uppfinnaren hade monterat ett snötäcke på skotermattan och under skidorna som följde med skotern. På så sätt hade man alltid ett lämpligt lager snö under maskinen. De räknade med att inovationen skulle vara färdigutvecklad och tagen i bruk till sommarsäsongen. För att kunna köra över sjöar och vattendrag hade man också utvecklat en speciell frosteranordning som såg till att det alltid fanns en lämplig isskorpa att köra på. Ja, tänk vilken
snilleblixt.


I stället för att bara gå å drälla.

Eller sjunga á capella.

Kan du gå till en källa

och käka en supergod Paella.


Nu ligger påsken framför med
all dess fröjder svinga er med mod mot högre höjder.


Hejdå. Jöran.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jöran Lundberg - 24 april 2022 22:05

Det är med stor sorg som vi måste meddela att vår älskade Jöran Lundberg har avlidit. Jöran levde livet in i det sista men efter en kortare tids sjukdom somnade Jöran in morgonen den 11 april.   Jöran har under många år haft stor glädje att få sk...

Av Jöran Lundberg - 24 mars 2022 22:30

Dagny Carlsson.       Min bloggcollega Dagny Carlsson har avlidit 109   år.   Hon blev en kändis genom sina framtrådande i   TV,     ...

Av Jöran Lundberg - 23 mars 2022 20:11

Aska.     När livets eld ned till aska brunnit.   Vår arbetsdag till afton hunnit.   Då är det dags att saldot räkna ner.   När livets kraft med tiden runnit.   Vi frågar oss var våra dagar svunnit.   Det är blott aska som ...

Av Jöran Lundberg - 22 mars 2022 21:54

  Slutspel.     Nu är det avgjort vilka lag som möts i   slutspelet.   HV möter Västervik. MODO möter   Kristianstad. Karlskoga möter Mora   Björklöven möter Västerås.   Kvartsfinalen spelas i bäst av sju matcher   ...

Av Jöran Lundberg - 21 mars 2022 20:45

Se framåt     Se framåt vad som än händer   Se framåt hur livet än länder   Se framåt i olyckans gränder   Se framåt vid lyckans stränder   Se framåt ta en dag i sänder   Se framåt och livsmodet återvänder     Se fram...

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11
12
13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26
27
28 29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards