injail

Alla inlägg den 23 maj 2014

Av Jöran Lundberg - 23 maj 2014 22:37

Högsommarvärme-

Egentligen skulle jag inte kommentera vädret eftersom ni alla bloggdiggare ändå har ert eget väder. Här på Tallbacken har det i alla fall varit varmt som under en riktig sommardag. Eftersom jag inte har vant mig vid värmen ännu så känns det riktigt svettigt. Som tur är har jag haft möjligheten att sitta på uteplatsen och gona mig i värmen. Ni kan tro att jag njuter i fulla drag. ”Å je fo fäll göra likedant äsch je vell.”

På en del håll har vårbruket redan kommir igång. Här och var förnimmer man ”dyngtäven” som sprider sin ljuvliga vårdoft över nejderna. Förr i tiden använde man mycket torvströ i ladugårdarna och blandade på så sätt ur gödseln som dessutom var relativt välbrunnen varför den inte hade samma fräna doft som i dagens jordbruk. Nu är det mest så kallad flytgödsling (sådant som vi kallade ähla) som sprider en helt annan täv kring nejden. Vad man än tycker om denna atmosfär är det ändå en del av livet på våren.

En stunds nattlig vila är också en nödvändig del av livet, och jag känner fust nu en viss dragning till ”snarkofagen”.


Nattlig ro

I stilla bo

ger själen lyckjlig lisa.

Kan det bero

på hopp och tro

vil man det också prisa.

 

Presentation

Fråga mig

20 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26 27 28
29
30 31
<<< Maj 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards